D'Orey, Frederico

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D'Orey

Primeiro Nome

Frederico

Nome

Frederico D'Orey

Biografia

Doutorado em Ciências Empresariais, com 30 anos de experiência profissional em cargos de alta direção, em empresas e instituições de referência nacional e internacional. A experiência profissional assume uma particular relevância nos 11 anos ao serviço da indústria automóvel, tendo exercido funções de direção de marketing da BMW, AUDI e MAZDA; 5 anos no Ministério da Economia no ICEP-Investimento Comércio e Turismo de Portugal, tendo sido nesse período o responsável técnico do projeto marca Portugal, e coordenado as campanhas internacionais de publicidade de turismo de Portugal. A atividade como empresário desenvolveu-se no sector editorial, tendo sido sócio fundador e principal acionista da revista Markteer, e ainda na consultoria de marketing, nomeadamente na elaboração do plano de marketing da Sociedade de Desenvolvimento Turístico das ilhas da Boavista e da ilha do Maio de Cabo Verde, e o plano de promoção externa da região Porto e Norte de Portugal, para o triénio 2006-2009. Atualmente é Docente na Universidade Portucalense, com a categoria de Professor Auxiliar Convidado, em regime de tempo integral e Professor Ajunto Convidado em regime de tempo parcial no ISAG-European Business School, na cidade do Porto.

Projetos de investigação

Unidades organizacionais

Organização
REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies
Centro de investigação que que tem como objetivo principal produzir e disseminar conhecimento teórico e aplicado que possibilite uma maior compreensão das dinâmicas e tendências económicas, empresariais, territoriais e tecnológicas do mundo contemporâneo e dos seus efeitos socioeconómicos. O REMIT adota uma perspetiva multidisciplinar que integra vários domínios científicos: Economia e Gestão; Ciências e Tecnologia; Turismo, Património e Cultura. Founded in 2017, REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies is a research unit of Portucalense University. Based on a multidisciplinary and interdisciplinary perspective it aims at responding to social challenges through a holistic approach involving a wide range of scientific fields such as Economics, Management, Science, Technology, Tourism, Heritage and Culture. Grounded on the production of advanced scientific knowledge, REMIT has a special focus on its application to the resolution of real issues and challenges, having as strategic orientations: - the understanding of local, national and international environment; - the development of activities oriented to professional practice, namely in the business world.

Resultados da pesquisa

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  • PublicaçãoAcesso Aberto
    A eficiência individual dos colaboradores e performance organizacional: Um estudo quantitativo
    2017 - Pereira, Manuel; Cardoso, António; D'Orey, Frederico
    Objetivo: Este artigo parte da necessidade de compreender a gestão da comunicação nas pequenas e médias empresas ao nível das dinâmicas pessoal e empresarial, do desempenho empresarial, da reputação pessoal, da proatividade e dinâmica empresarial, da organização aprendente e da motivação e liderança pessoal. Metodologia: Após a revisão da literatura, desenvolveu-se um estudo exploratório, com design descritivo (Malhotra, 2005) recorrendo ao questionário como instrumento de recolha de informação. O instrumento de pesquisa foi alvo de um pré-teste antes de ser administrado (Hill & Hill, 2002). Resultados: No que concerne à satisfação dos funcionários podemos verificar que o aspeto mais relevante foi as condições laborais dos colaboradores, já como objetivos prioritários foram indicados, a melhoria das relações laborais, a melhoria das relações interpessoais e a melhoria da imagem da organização ou empresa. No que concerne à reputação verificamos que a qualidade dos produtos e serviços, a qualidade da gestão e liderança e a imagem de marca foram as respostas mais observadas. Limitações da investigação: A utilização de uma única fonte de recolha de informação junto dos responsáveis pela gestão da comunicação nas organizações através de inquérito por questionário, limitando a dialética de compreensão global das suas opiniões sobre o tema. Implicações práticas: Em termos práticos e operacionais permite compreender a dinâmica da eficiência individual dos colaboradores na performance organizacional e sistematizar considerações relevantes sobre esta temática. Originalidade e valor: O seu principal contributo e valor consiste em analisar e compreender de forma mais eficiente a atitude dos gestores face à satisfação, atitude, envolvimento e comprometimento dos colaboradores e a sua relevância na performance e reputação organizacional. Os dados obtidos permitiram aferir também que os aspetos relevantes para a eficiência do desempenho dos colaboradores residem na atitude positiva, autoanálise, auto motivação, definição de objetivos, aliados à capacidade de gerar ação numa realidade organizacional cada vez mais exigente e competitiva.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Canvas marketing plan: How to structure a marketing plan with interactive value?
    2020 - Magalhães, Miguel; Pereira, Manuel; Cardoso, António; Cairrão, Álvaro; Figueiredo, Jorge; D'Orey, Frederico
    Canvas Market-ing Plan is a design thinking tool to help companies build a marketing plan that allows them to make better decisions. It provides a simple structure that will allow you to visualize the dynamics and interaction of the different stages of the marketing plan. According to Wetswood J. (1996) the marketing plan is a planning document that will allow to define and reach the sales goals for the products and services marketed by a company. While, for Kotler P. (2000) the marketing plan serves to prevent a company from being vulnerable to crises, because with this type of document can predict them. As well as, it allows to adapt the products and the services to the needs of the clients. Thus, "finding" the best position in relation to competitors. The objective of this article is to present a methodology of market-ing leading edge (Kotler P., Kartajaya H. and Setiawan I., Marketing 4.0, pp. 43, 2017), and that allows to align the marketing plan with a market highly connected, constantly changing, but also, online interaction versus offline interaction, thus facilitating marketer planning. Based on the conceptual model of the publication of the Business Model book by Osterwalder A. and Pigneur Y (2009), the Canvas Marke-ting Plan presents a summary map consisting of the "Value P's" of the marketing plan, what does the market offer?), the Value Proposition (what? and how to offer?) and Value Production (planning what to offer?), but does not in itself exclude the elaboration of the marketing plan. The canvas marketing model presented here is validated by one hundred and forty-six marketeers of seventeen distinct sectors of activity that allowed us to gauge the timeliness and usefulness of this Framework.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    The importance of individual motivations in organizational performance: A quantitative study
    2016 - Pereira, Manuel Sousa; Cardoso, António Silva; D'Orey, Frederico
    The choice of this theme arose from the need to understand the communication management in small and medium-sized enterprises in terms of personal and business dynamics, business performance, the personal reputation, proactivity and business dynamics, learning organization and the motivation and personal leadership. We address in this way, the strategy and organizational change, motivation and individual and business needs with regard to capacity building, employee performance and motivation and continuous improvement of business success. The sample consisted of 388 small and medium enterprises in mainland Portugal. Thus, the assumption of having a probability sample, and considering two times the standard deviation confidence interval, i.e. 95.4%, have their maximum statistical error (P = 50%) of +/- 4, 95 pp We also sought to study the attitude of managers in the face of market orientation, the behaviors of the organization, attitudes and staff retention, customer satisfaction, employee satisfaction, commitment, involvement, reputation and business performance, the recommendation, business indicators and satisfaction in working in organizations. We note as well that the relevant aspects for the performance efficiency of employees we can see that the main factors lie in the positive attitude, self-analysis, self-motivation, goal setting, combined with the ability to generate action, comprising the other to be understood in the organization where it operates.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    The marketing strategy and implementation of strategic business units: How to choose a methodology of segmentation strategic marketing?
    2019-10-17 - Magalhães, Miguel; Pereira, Manuel; D'Orey, Frederico
    Since 1923, the application of the methodology of Strategic Business Units (SBUs) has been gaining more followers due to an increasingly unpredictable economic environment and the need for ever growing adaptive products and services directed at the wishes of the elected target (Personalization). Therefore, it becomes essential to perform a prior study to assess which is a better Methodology to perform the strategic marketing segmentation, and for that, we should choose which Criteria to elect in order to better identify: (1) What is the current business of the organization? (2) What business should be deinvested due to the fact that they have ceased to be profitable or if there is a foreseeable decline in that target? (3) And lastly, if it is or not possible to identify new investment opportunities where new business can be developed? By getting answers to these questions, it will be possible to identify current and potential SBUs, and set the most suited business model that will allow adjusting the proposition value to each SBUs. Having said that, we will verify that SBUs Methodology is actually facilitating the management and strategic marketing planning process due to the simple fact that it allows organizations to answer three questions which apparently are very difficult to answer: (1) Should strategic marketing Segmentation be carried out in the Formulation or in the Implementation? And; (2) What are the types of Criteria of Strategic Marketing Segmentation that should be selected to set the SBUs? (3) What is the Model Strategic marketing Segmentation that should be adopted to define the SBUs and its Business model? In short, this research work, even after all these years, we will conclude that this Methodology Continues to prove itself as valid and adequate, be it to delimit an organization in SBUs, or in function of this, to define the business model for each current or potential SBUs, thus contributing as facilitator to the design of the business model that allows the enhancement of the Entrepreneurial Entrepreneurship of each SBUs.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    O Sentimento de lugar e a construção dos destinos turísticos, proposta de modelo conceptual
    2015-05 - Abreu, Ricardo; D'Orey, Frederico
    O desenvolvimento turístico que se tem vivido nas últimas décadas a nível mundial, tem um significativo impacto nos lugares de destino turístico, sendo este um tema de relevância e atualidade para a comunidade científica e para os decisores políticos e económicos. A massificação do turismo cria pressões sobre os destinos, configurando-os para uma realidade não genuína do lugar onde se desenrola a atividade turística e com efeitos na perceção de valor do lugar dos visitantes. Este artigo, pretende colocar em evidência dois constructos inerentes à perceção dos indivíduos na construção do Lugar Turístico.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    The importance of individual motivations in organizational performance: A quantitative study
    2016 - Pereira, Manuel; Cardoso, António; D'Orey, Frederico
    The choice of this theme arose from the need to understand the communication management in small and medium-sized enterprises in terms of personal and business dynamics, business performance, the personal reputation, proactivity and business dynamics, learning organization and the motivation and personal leadership. We address in this way, the strategy and organizational change, motivation and individual and business needs with regard to capacity building, employee performance and motivation and continuous improvement of business success. The sample consisted of 388 small and medium enterprises in mainland Portugal. Thus, the assumption of having a probability sample, and considering two times the standard deviation confidence interval, i.e. 95.4%, have their maximum statistical error (P = 50%) of +/- 4, 95 pp We also sought to study the attitude of managers in the face of market orientation, the behaviors of the organization, attitudes and staff retention, customer satisfaction, employee satisfaction, commitment, involvement, reputation and business performance, the recommendation, business indicators and satisfaction in working in organizations. We note as well that the relevant aspects for the performance efficiency of employees we can see that the main factors lie in the positive attitude, self-analysis, self-motivation, goal setting, combined with the ability to generate action, comprising the other to be understood in the organization where it operates.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    La construcción y la selección de los destinos turísticos en los procesos de actualización de la identidad individual y social
    2015 - D'Orey, Frederico; Filipe, António José Ferrão, orientador científico; Castillo Peces, Carlos del, orientador científico
    El desarrollo turístico que se ha vivido en las últimas décadas a nivel mundial tiene un impacto significativo en los lugares de destino turístico, por lo que este tema es de relevancia y actualidad para la comunidad científica y para los decisores políticos y económicos. Al reflexionar sobre el concepto de destino turístico, debemos considerar el concepto de “Lugar” donde tienen lugar las experiencias recreativas de los turistas y donde su actividad produce un efecto. Frecuentemente, antes de que haya un destino turístico, existe un determinado sitio geográfico, pudiendo existir o no una relación con determinado individuo o grupo de individuos. Sin embargo, se han reducido los estudios realizados en el ámbito del turismo dedicado a comprender la relación de los individuos con los lugares. Los estudios dedicados al turismo parten de la premisa de que los destinos turísticos son lugares donde se desarrollan las experiencias turísticas, pero ni los destinos turísticos son obligatoriamente lugares ni los lugares son obligatoriamente destinos turísticos. Esta investigación propone un modelo de análisis e interpretación de las percepciones de los individuos con relación a los lugares por medio del concepto de Sentimiento de Lugar y de los destinos mediante el concepto de Destino Turístico. El modelo conceptual se validó empíricamente con una muestra de 500 encuestas a turistas internacionales en el Aeropuerto de Lisboa. Los resultados permitieron producir un instrumento útil para la actividad de los decisores institucionales del sector del turismo.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Construção de perfis de turistas não residentes em Portugal: Aplicação da análise de clusters no estudo de Lugares Turísticos
    2017 - Abreu, Ricardo; D'Orey, Frederico
    O desenvolvimento dos lugares turísticos tem sido abordado nos estudos de turismo e objeto de preocupação nas decisões políticas. Nem sempre o turismo de massas é solução para o desenvolvimento sustentável das cidades, regiões ou países. Urge compreender as relações entre os indivíduos e os lugares que visitam. Por este motivo, este artigo pretende interpretar os conceitos de “Sentimento de Lugar” e “Destino Turístico”, como forma holística dos Lugares Turísticos, nas perceções dos turistas. O artigo propõe segmentar e analisar o perfil dos indivíduos não residentes durante a sua visita a Portugal.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    “Tourist’ sense of place”, an assessment of the sense of place in tourism studies: The case of Portugal
    2019-01 - Cardoso, Antonio; Abreu, Ricardo; D'Orey, Frederico
    The Sense of Place has been addressed in tourism studies as an object of concern to academics and policymakers. From mass tourism to personalized travel, understand the relationship between tourists and places it’s an effort to improve the tourism sustainability. This article proposes to explore the perception of tourists in Portugal by modelling the Sense of Place dimensions. This approach introduces the holistic multidimensional concept of Sense of Place as a relationship between the tourists and the places they visit. Data from 500 surveys were subjected to Factor Analysis that confirmed four factors or dimensions of tourist’s perception. This research has also found that some sociodemographic variables have a significant effect on tourist’s Sense of Place. Tourism is a prominent subject area in marketing studies and this article brought to the discussion, a multivariate methodology to modelling individual perceptions of places. This method allowed us to identify a set of tourist profiles associated with these Sense of Place dimensions. Resulting in relevant outputs for the brand tourism management and destinations strategic planning.