A influência da música no desenvolvimento neurocognitivo
Date
2021-11-30
Embargo
Authors
Advisor
Coadvisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Language
Portuguese
Alternative Title
Abstract
O ser humano não nasce com todas as competências, necessita sim, de um
desenvolvimento dessas capacidades ao longo da vida. Os primeiros passos do
desenvolvimento são dados durante a diferenciação intrauterina e a maturação de todas
as estruturas neuronais que decorrem ao longo de várias décadas. São conhecidos
diversos fatores que influenciam o desenvolvimento tais como melhor desempenho,
melhores capacidades de memorização, maiores valores de anisotropia fracionada,
maior volume de matéria cinzenta, maior lateralização bem como ativação mais forte
das áreas de associação auditiva, desenvolvimento linguístico e fonológico e elevado
Q.I.. Contudo, o menos estudado é o efeito da música ao longo do desenvolvimento do
ser humano.
Sob essa perspetiva, o presente estudo teve como objetivo mostrar os impactos
da música no desenvolvimento neurocognitivo, para isso, foi realizada uma pesquisa de
artigos incluídos na base de dados PubMed, de acordo com as palavras chave Cognitive
Development e Music, no idioma inglês, de forma a integrar a literatura internacional. A
base de dados foi configurada para buscar as palavras nos campos “título/resumo”, foi
utilizado o operador booleano “and” visando induzir que as palavras selecionadas
constassem nos referidos campos. Foram recuperados 18 estudos, que foram
organizados em três tabelas intituladas como Alterações neuroanatómicas; Alterações
das competências musicais e Alterações das competências cognitivas.
Os resultados encontrados na presente pesquisa sugerem que a música
demonstra ter um papel relevante no desenvolvimento neurocognitivo da criança,
havendo uma correlação positiva. Esta, traz benefícios às crianças, tendo sido possível
identificar os benefícios proporcionados pela música tais como as mudanças cerebrais,
de competências musicais e cognitivas. No entanto existem diversas limitações dos
estudos tais como as amostras não são representativas; maioritariamente dos estudos
recolhidos não têm uma aleatorização dos participantes; o treino não está estruturado
no mesmo; não havendo um grupo de controlo e não manipulando a variável
independente não é possível examinar a causa direta ou a relação preditiva entre as
variáveis de forma a investigar os efeitos da alteração realizada, desta forma deveriam
existir mais estudos experimentais para testar da melhor forma a veracidade das
variáveis em causa.
Not all skills are fully developed at birth. On the contrary, human being undergo a long development process until all the skills are fully developed. Development is dependent on several factors such as better performance, better memorization skills, higher fractional anisotropy values, greater gray matter volume, greater lateralization as well as stronger activation of auditory association areas, linguistic and phonological development and high IQ. However, the least studied is the effect of music throughout human development. From this perspective, the present study aimed to show the impacts of music on Neurocognitive development. In this sense, a search of articles included in the PubMed database was performed, following the keywords Cognitive Development and Music, in English language. Search strategy included search for the words in the fields “title/abstract”, by the Boolean operator “and”. Eighteen articles were retrieved and organized in three tables entitled as neuroanatomical alterations; Changes in musical skills and Changes in cognitive skills. The show that music has a relevant role in children's neurocognitive development, with a positive correlation. These beneficial effects of music in children´s development include brain changes, and musical skills and cognitive development. However, there are several limitations such as the samples are not representative; most of the collected studies do not have a randomization of the participants; training is not structured in it; without a control group and not manipulating the independent variable, it is not possible to examine the direct cause or the predictive relationship between the variables in order to investigate the effects of the change performed, so there should be more experimental studies to better test the veracity of the variables concerned.
Not all skills are fully developed at birth. On the contrary, human being undergo a long development process until all the skills are fully developed. Development is dependent on several factors such as better performance, better memorization skills, higher fractional anisotropy values, greater gray matter volume, greater lateralization as well as stronger activation of auditory association areas, linguistic and phonological development and high IQ. However, the least studied is the effect of music throughout human development. From this perspective, the present study aimed to show the impacts of music on Neurocognitive development. In this sense, a search of articles included in the PubMed database was performed, following the keywords Cognitive Development and Music, in English language. Search strategy included search for the words in the fields “title/abstract”, by the Boolean operator “and”. Eighteen articles were retrieved and organized in three tables entitled as neuroanatomical alterations; Changes in musical skills and Changes in cognitive skills. The show that music has a relevant role in children's neurocognitive development, with a positive correlation. These beneficial effects of music in children´s development include brain changes, and musical skills and cognitive development. However, there are several limitations such as the samples are not representative; most of the collected studies do not have a randomization of the participants; training is not structured in it; without a control group and not manipulating the independent variable, it is not possible to examine the direct cause or the predictive relationship between the variables in order to investigate the effects of the change performed, so there should be more experimental studies to better test the veracity of the variables concerned.
Keywords
Música, Desenvolvimento neurocognitivo, Cérebro, Crianças
Document Type
Master thesis
Publisher Version
Dataset
Citation
Costa, A. R. S. (2021). A influência da música no desenvolvimento neurocognitivo. (Dissertação de Mestrado), Universidade Portucalense, Portugal. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/3841
Identifiers
TID
202899748
Designation
Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde
Access Type
Open Access