Crescer juntos na parentalidade positiva: competências profissionais para a educação parental
Date
2020-07
Embargo
Advisor
Coadvisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Atena Editora
Language
Portuguese
Alternative Title
Abstract
Os apoios disponibilizados aos pais
para o exercício da parentalidade, incluindo
Educação Parental (EP) e intervenção
psicossocial podem, em situação de
vulnerabilidade, ser essenciais. O papel que
os Profissionais de Educação Parental (PEP)
desempenham, neste processo, tem-se revelado
determinante para o sucesso dos programas e
ações neste domínio. O objetivo deste artigo
é evidenciar a importância da formação dos
(PEP) e conhecer a relação existente entre a
sua formação e a qualidade das suas práticas
no desenvolvimento de competências parentais
e na promoção da Parentalidade Positiva. Para
isso, inquirimos sobre as suas práticas e a
sua formação em diferentes níveis (de base,
pós-graduada e especializada), sujeitos que
integraram uma amostra de PEP, que de entre
as suas funções, tinham a do trabalho com
famílias no desenvolvimento de competências
parentais. A eficácia da intervenção
psicossocial na parentalidade exige, dos
PEP, competências cruciais para a prática,
descritas no questionário “Competências para
o trabalho com os pais”. Aplicamos, por isso,
este instrumento, para além de um questionário
sociodemográfico, para caraterizar os PEP.
Os resultados obtidos revelaram que existem
diferenças estatisticamente significativas entre
os PEP com e sem formação pós-graduada e
especializada, o que leva a concluir que existe a
necessidade de promover, organizar e oferecer
formação dirigida aos PEP, tendo como objetivo
principal a promoção da Parentalidade Positiva.
Support provided to parents for the exercise of parenting, including parental education (PE) and psychosocial intervention may be essential. The role of Parental Education Professionals (PEPs) plays a key role in the success of programs and actions in this area. The objective of this article is to demonstrate the knowledge and importance of the formation of the PEP, the relationship between a formation and the quality of its lines in the development of parental competences and the promotion of Positive Parenting. To do this, we asked professionals from among their functions, had a work with families in the development of parental skills. An efficacy of psychosocial intervention in parenting requires, from the PEP, crucial skills for the practice, described in the questionnaire "Skills for working with parents". We apply, therefore, this instrument, in addition to a sociodemographic questionnaire, to characterize the PEPs. The results showed that there are statistically significant differences between PEPs with and without postgraduate and specialized training, which leads to the conclusion that there is a need to promote, organize and offer training to PEP, with the main objective being the promotion of Parenting Positive.
Support provided to parents for the exercise of parenting, including parental education (PE) and psychosocial intervention may be essential. The role of Parental Education Professionals (PEPs) plays a key role in the success of programs and actions in this area. The objective of this article is to demonstrate the knowledge and importance of the formation of the PEP, the relationship between a formation and the quality of its lines in the development of parental competences and the promotion of Positive Parenting. To do this, we asked professionals from among their functions, had a work with families in the development of parental skills. An efficacy of psychosocial intervention in parenting requires, from the PEP, crucial skills for the practice, described in the questionnaire "Skills for working with parents". We apply, therefore, this instrument, in addition to a sociodemographic questionnaire, to characterize the PEPs. The results showed that there are statistically significant differences between PEPs with and without postgraduate and specialized training, which leads to the conclusion that there is a need to promote, organize and offer training to PEP, with the main objective being the promotion of Parenting Positive.
Keywords
Parentalidade, Parentalidade Positiva, Educação Parental, Formação de Educadores Parentais
Document Type
Book part
Publisher Version
10.22533/at.ed.81720140713
Dataset
Citation
Carvalho, O. C. (2020). Crescer juntos na parentalidade positiva: competências profissionais para a Educação parental. In S. A. S Monteiro, Educação de jovens e adultos: ações de consolidação da agenda (Cap. 13, pp. 122-136). Ponta Grossa, PR: Atena. Doi 10.22533/at.ed.81720140713. Disponível no Repositório UPT em http://hdl.handle.net/11328/3134
Identifiers
TID
Designation
Access Type
Open Access