Abelha, Marta
Loading...
Email Address
Birth Date
Job Title
Last Name
Abelha
First Name
Marta
Name
Abelha, Marta
Biography
Research Projects
Organizational Units
63 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 63
Publication Open Access Physical and natural sciences curriculum and teachers' professional culture: conceptions and practices.2006 - Martins, Idalina; Costa, Nilza; Roldão, Maria do Céu; Abelha, MartaThe Basic School Curriculum Reorganization Process in Portugal and its implication on the concept of curriculum concept and on its organization (defined and organized in terms of the development of pupils’ competences, namely those specific for physical and natural sciences) has caused in the educational arena several discussions and perplexities. Indeed, the concepts of curriculum, competence and teachers’ collaboration have assumed an unquestionable centrality in the educational context. Consequently, their appropriation by the educational actors, namely the teachers, is crucial for the success of the implementation process referred to above. Nóvoa (1999), for example, mentions that the weakness of collaborative practices may have large negative consequences for the teaching profession. This is one of the reasons pointed out by the author why it urges to find new meanings for the collective professional’ s concept and to implement routines of work, ways of decision making and pedagogical practices which calls for the enhancement of teachers’ co-responsibility and the sharing of their practices. However, the new curriculum approach, based on competences and the finding of new meanings for the new collective professional’s concept are, in reality, still fragile and weak in Portugal. This means that there are still confusions and uncertainties which become evident through the existing difficulties on the curriculum management process, namely in the area of physical and natural sciences teaching and learning process. Recent researches on the topic, Abelha (2005) and Martins (2005), and despite the fact of the recognition of the existence of some successful cases, conclude that, at the level of the practices, curriculum changes are still few, both on the way teachers work and on the promotion of significant pupils’ learning outcomes based on the development of competences.Publication Open Access Supervisão, colaboração e formação: relato de uma experiência com docentes de um agrupamento TEIP2018 - Machado, Eusébio André; Abelha, MartaPublication Open Access O Ensino das Ciências no contexto da Reorganização Curricular do Ensino Básico: do discurso às práticas e vice-versa.2008 - Martins, Idalina; Costa, Nilza; Roldão, Maria do Céu; Abelha, MartaA implementação do processo de Reorganização Curricular do Ensino Básico português, em curso desde 2001, e a consequente organização do currículo em função de competências a desenvolver nos e com os alunos, nomeadamente as específicas das Ciências Físicas e Naturais, bem como o pressuposto de que esse desenvolvimento depende dos níveis de trabalho colaborativo entre professores, assumem-se como referências emergentes ao nível das práticas e da investigação. Apesar do discurso político que consubstancia, actualmente, o Ensino das Ciências ser inovador, os resultados de investigações mais recentes – Abelha (2005), Ferreira (2006), Martins (2005), Roldão et al (2007) e Sítima, (2005) – evidenciam outras apropriações dessas inovações ao nível das práticas curriculares, quer no âmbito das dinâmicas de trabalho entre professores, quer da promoção e desenvolvimento de competências nos e com os alunos. A relação que a generalidade dos professores inquiridos nos estudos referidos estabelece com a colaboração é diferente do preconizado nos discursos da tutela e da investigação (Lopes & Macedo, 2006), talvez porque seja difícil trabalhar em equipa ou investir numa dinâmica colectiva de projecto de escola (Perrenoud, 2002: 98). Este desfasamento entre discurso, concepções e práticas curriculares de professores não é da sua exclusiva responsabilidade, dado que a administração central não tem promovido políticas consistentes, por exemplo de formação contínua, nem desenvolve mecanismos de acompanhamento, monitorização e avaliação do processo de implementação da reorganização curricular (Costa, 2007: 107). Neste sentido, apresenta-se nesta comunicação um estudo em curso, inserido em dois projectos de doutoramento que, desenvolvidos em rede, procuram promover com professores de Ciências Físicas e Naturais a co-construção de práticas profissionais e sua conceptualização, numa perspectiva de articulação entre o que se preconiza, ao nível do discurso político educativo e da investigação, e o que se concretiza, ao nível da prática curricular.Publication Open Access Avaliação externa de escolas e inovação educativa2020 - Henriques, Susana; Seabra, Filipa; Mouraz, Ana; Abelha, MartaInovação e mudança em contexto educacional. Culturas colaborativas como “agentes ativos” de mudança e inovação educacional. Avaliação Externa de Escolas e inovação – o 3.° ciclo. Mudanças e inovação. Potencial de inovaçãoPublication Open Access Specific training needs for school principals in Angola2017-11 - Martins, Idalina; Lopes, Carlos; Nunes, Manuela Barreto; Machado, Eusébio André; Abelha, MartaThe school principal is responsible for the achievement of the school’s educational goals, the proper performance of all the school members and the fulfillment of the quality patterns defined by the learning system and the national or local legislation (Lück, 2009) [1]. Within the Angolan educational system, the nomination of school principals appears to be more a matter of politics than particular academic and professional competencies of those who are appointed to the job. It is therefore urgent to rethink the formal and non-formal training of school principals, to avoid a situation where the school management is based more on good sense and reactive responses than in a knowledge-based action. In this context, the present case study, centered in the High Schools of the Benguela Municipality (Angola), aims to define a set of competencies that should be required for the job and, hence, the specific training needs for the exercise of the school principal’s functions. In order to respond to this research question three goals were defined: i) to characterize the academic and professional profile of the school principals of the 1st Cycle of Benguela’s High School Principals; ii) to diagnose the training needs of the school principals of the 1st Cycle of Benguela’s High School Principals; and iii) to produce knowledge about the specific training needs for the exercise of the school principal’s job in High Schools of the Benguela Municipality. The empirical study was developed during the academic year of 2014. A mixed methodology was used, and data collection was based on institutional documentation, participatory observation and a questionnaire created by the authors of the present study. The sample coincides with the population and consists of all the 25 school principals of the Benguela Municipality High Schools. Preliminary data analysis that will be presented in this paper is based on descriptive statistic technics applied to the results of the inquiry. In the face of the multiplicity of competences and intrinsic dynamics of the situations that may occur in school context, results show that there is an effective need of investment in specialized training for the exercise of the job of school principal; in fact, besides specific programs centered on specific themes, theoretical and practical post-graduate training is demanded, making it possible for future and existing school principals to analyze and reflect on the job, characterized by complex situations that can’t be solved or predicted without qualified knowledge, no matter how many years someone has already experienced on the exercise of the functionsPublication Open Access Education and equity: the case of the Fénix Project for the promotion of academic achievement2020-11 - Candeias, Carla; Seabra, Filipa; Abelha, Marta; Mota, Ana SofiaOne of the primary missions of the school is to provide quality education to all students, regardless of their socioeconomic status, of the educational level of their parents or of their particular conditions and needs, thus contributing to greater equity. However, not all students are able to learn at the same pace and under the same conditions as the majority. The development of projects and actions dealing with academic failure and dropout is essential. In this context, in 2008, the Fénix Project (included in the Mais Sucesso Escolar Program) was created in the Portuguese educational setting, trying to promote equal conditions for success, contributing to an increasingly equitable school. The Fénix project is based on an organizational school model that facilitates more individualized support to students with learning difficulties in the subjects of Portuguese Language, Mathematics, or other subject identified by the school according to their success rates. This article presents a case study implemented in a school cluster in the District of Setúbal that sought, through the implementation of the Fénix Project, to develop actions aimed at promoting school success among students from the four classes of the 5th grade. Three objectives were defined to respond to the research problem, respectively: i) to know the articulation, differentiation and curricular management practices of teachers involved in the Project; ii) to analyse the perceptions of students and teachers involved in the Project about its implementation and impact; and iii) to analyse the evolution of the academic results of the students participating in the Project. In order to achieve the proposed objectives, a mixed research methodology was used: the application of a questionnaire survey to all students (166) and teachers (15) involved in the project, and a documental analysis of the academic results of the students involved in the project. Statistical analysis and content analysis were the selected data analysis techniques. The main conclusions of the study point out that the Fénix Project was an asset, both for the majority of students involved, who considered that the Project contributed to their academic achievement (positive evolution of academic results), and for teachers, who reported having introduced curricular differentiation practices. A conclusion expected in the course of a project of this nature, especially in terms of students’ assessment.Publication Open Access Um Projeto em Parceria entre Professores e Investigadores em Didática das Ciências: as chuvas ácidas numa aula da área curricular de Ciências Físicas e Naturais.2008 - Martins, Idalina; Almeida, Ana; Pinto, Isabel; Costa, Nilza; Abelha, MartaA finalidade desta apresentação, em formato de poster, é disseminar um caso de boas práticas que ocorreu numa Escola do norte do País e que envolveu directamente uma professora de Ciências Naturais e outra de Ciências Físico-Químicas que trabalharam colaborativamente com as duas primeiras autoras no contexto de um projecto de doutoramento em rede. O trabalho consistiu na planificação, implementação e avaliação de uma aula em regime de co-docência, abordando uma temática na perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). A temática foi “Chuvas Ácidas” e os destinatários foram os alunos de uma turma do 8º ano de escolaridade.Publication Open Access Dinâmicas de trabalho docente na gestão do currículo das Ciências Físicas e Naturais2009 - Martins, Idalina; Costa, Nilza; Roldão, Maria do Céu; Abelha, MartaCom esta comunicação pretende-se apresentar os resultados de uma investigação cuja principal finalidade era compreender o impacte, ao nível das dinâmicas de trabalho docente, do processo de Reorganização Curricular do Ensino Básico junto de professores da área das Ciências Físicas e Naturais. A investigação assumiu uma natureza predominantemente quantitativa, reportando-se os resultados à recepção de 1122 questionários devidamente preenchidos por professores da área das Ciências Físicas e Naturais que no ano lectivo 2006/2007 se encontravam a leccionar em escolas dos 2º e 3º ciclos do Ensino Básico. Estes resultados foram posteriormente complementados com dados de natureza qualitativa, resultantes de entrevistas de aprofundamento realizadas, no ano lectivo 2007/2008, a seis dos professores. Os principais resultados: i) sugerem que a implementação do processo de Reorganização Curricular do Ensino Básico não se traduziu em mudanças significativas ao nível das dinâmicas de trabalho docente e ii) parecem apontar para uma cultura docente que continua a privilegiar o trabalho individual e cujas resistências ao desenvolvimento de trabalho colaborativo docente são perpetuadas por lideranças pedagógicas assentes numa lógica executiva de gestão corrente, isto é, de mera circulação de informação entre diferentes níveis e estruturas pedagógicas. Face a esta realidade considera-se indispensável congregar esforços entre a administração central, as instituições de formação de professores e os próprios professores numa perspectiva de acção concertada que eleve os índices de colaboração entre todos com o objectivo de melhorar o trabalho docente e, consequentemente, elevar a qualidade dos processos de ensino e aprendizagem.Publication Open Access Cultura docente e desenvolvimento de competências no ensino das Ciências Físicas e Naturais2007 - Martins, Idalina; Costa, Nilza; Roldão, Maria do Céu; Abelha, MartaOs professores, ao sobrevalorizarem programas fixos e predefinidos em detrimento de uma gestão curricular contextualizada, assumem frequentemente uma postura individualista e isolada, relegando para segundo plano uma actuação que, com a implementação do processo de Reorganização Curricular do Ensino Básico, se ambiciona cada vez mais integrada, quer ao nível dos saberes quer das práticas. Com efeito, estudos recentes indiciam que a maioria dos professores de Ciências Físicas e Naturais ainda não ultrapassou o nível de apropriação subjacente ao discurso politicamente correcto, estabelecendo, apenas, relações de colaboração superficiais, as quais condicionam a construção de competências nos e com os alunos.Publication Open Access Formação contínua de professores de Ciências: de uma abordagem presencial para um contexto online.2007 - Pombo, Lúcia; Caixinha, Hélder; Marques, Luís; Costa, Nilza; Abelha, MartaFace aos desafios actuais da sociedade, urge encontrar respostas diferentes e a vários níveis, em particular no que concerne à formação de professores. Esta comunicação centra-se na formação contínua de professores de Ciências, vista como enriquecida através da partilha de experiências educativas no contexto europeu e, também por isso, com uma abordagem com recurso às tecnologias de informação e de comunicação. Propõe-se apresentar linhas de orientação que permitam transformar estratégias de formação presencial em contexto online, tendo como base dois projectos Europeus, SySTEM e EuSTD, e na senha dos desafios colocados actualmente ao nível da formação.