Lobo, Carla Azevedo
Loading...
Email Address
Birth Date
Job Title
Last Name
Lobo
First Name
Carla Azevedo
Name
Carla Azevedo Lobo
Biography
Carla Azevedo Lobo é doutorada em Gestão pela Universidade Portucalense. É Professora Auxiliar da Universidade Portucalense e leciona em cursos de Licenciatura, Mestrado e Doutoramento, na área das Ciências Empresariais. É também Coordenadora do Curso de Licenciatura em Gestão, desde 2010. É investigadora do REMIT (Research on Economics, Management and Information Technologies). Foi a Investigadora Responsável do Projeto de Investigação ("IEcPBI”) na área dos Negócios Internacionais, financiado pelo COMPETE 2020, FEDER e FCT, entre 2018 - 2022.
Afiliação:
Investigadora do REMIT - Research on Economics, Management and Information Technologies (departamento: DEG)
Research Projects
Organizational Units
REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies
Centro de investigação que que tem como objetivo principal produzir e disseminar conhecimento teórico e aplicado que possibilite uma maior compreensão das dinâmicas e tendências económicas, empresariais, territoriais e tecnológicas do mundo contemporâneo e dos seus efeitos socioeconómicos. O REMIT adota uma perspetiva multidisciplinar que integra vários domínios científicos: Economia e Gestão; Ciências e Tecnologia; Turismo, Património e Cultura.
Founded in 2017, REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies is a research unit of Portucalense University. Based on a multidisciplinary and interdisciplinary perspective it aims at responding to social challenges through a holistic approach involving a wide range of scientific fields such as Economics, Management, Science, Technology, Tourism, Heritage and Culture.
Grounded on the production of advanced scientific knowledge, REMIT has a special focus on its application to the resolution of real issues and challenges, having as strategic orientations:
- the understanding of local, national and international environment;
- the development of activities oriented to professional practice, namely in the business world.
67 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 67
Publication Open Access Interest rate dynamic models: Evidence from Iberian markets2018 - Pinho, Carlos; Rodríguez de Prado, Francisco; Lobo, Carla Azevedo; Maldonado, IsabelIn this paper we investigate the yield curve forecasting performance of dynamic models combining yield curve factors and macroeconomic variables. We test dynamic models using sovereign debt data, inflation rate and annual variation of the industrial production index for Portugal and Spain. We also explore the dynamic correlations between the yield curve factors of the countries under analysis. Results indicate that the consideration of macroeconomic factors has a positive contribution to the improvement of forecasts. The analysis shows a strong correlation between the two countries level factor and important changes in the curvature factor correlations associated with international crisis episodes.Publication Open Access Os fatores potenciadores da estratégia de internacionalização e o desempenho internacional das empresas portuguesas2019-11 - Durão, Natércia; Lobo, Carla Azevedo; Santos-Pereira, CarlaA remoção progressiva das barreiras ao comércio internacional abriu portas e criou oportunidades tanto para as grandes como para as pequenas empresas, não se restringindo apenas às empresas mais ousadas ou às especialmente vocacionadas para atividades externas. As modalidades de internacionalização também deixaram de ser apenas a tradicional exportação para um cliente distante ou a abertura de uma filial no exterior, para passarem a incorporar as mais variadas formas de internacionalização, desde o comércio intraempresa, investimentos cruzados entre empresas de diversos países e sobretudo variados tipos de acordos de cooperação em que participam empresas de diversas dimensões, empresas financeiras, governos, instituições supranacionais, entre outras. Pode acontecer, inclusive, que a internacionalização por parte de certa empresa se inicie não pela exportação de bens ou serviços, mas logo pela criação de uma unidade produtiva no exterior ou que simplesmente nasça já global, as chamadas born globals. A justificar algumas destas mudanças ocorridas nas últimas décadas estiveram algumas alterações que têm repercussões nas estratégias de internacionalização das empresas: o protagonismo adquirido pelas empresas de pequena e média dimensão que, através de métodos muito diversos, estendem a sua atividade além-fronteiras, mostrando que a atividade externa não é um exclusivo das grandes multinacionais; toda a evolução das tecnologias de informação e comunicação exerceu também um efeito muito positivo nesta nova era da internacionalização.Publication Open Access Drivers of and barriers to the SME internationalisation process in a small open economy2020-11 - Brochado, Ana; Maldonado, Isabel; Lobo, Carla Azevedo; Pacheco, Luís MiguelSmall and medium-sized enterprises (SMEs) have actively increased their participation in international markets. This research's primary objective was to identify, based on 11 case studies, the main barriers to and drivers of the SME internationalisation process in a small open economy. Content analysis of in-depth interviews used Leximancer software to identify 7 themes that describe both internal and external barriers and 12 themes that characterise drivers, which were classified into five groups: SME human capital, technology, institutional support, networks and other drivers.Publication Open Access Enhancing factors of business internationalization: A model for portuguese smes2017 - Ferreira, Ana Teresa; Cordeiro, S.A.; Costa-Lobo, Cristina; Lobo, Carla AzevedoNowadays, firms need to engage in a continuous innovation process and constantly restructure their operations to meet the requirements of national but, most of all, international competition. Failure to act internationally may lead to a loss of market opportunities, but also to a more severe inability to survive in the long run. Firms must find new ways to develop a competitive advantage, which entails searching for and acquiring new skills, resources and capabilities. Knowledge is an important strategic resource due to its impact on firms’ competitive capacity. In many instances, firms, including international new ventures, may access those resources, including the market–specific knowledge, through alternative ways of governance, such as “industrial networks”. In this work, through an empirical study with 320 Portuguese international firms, a Theoretical Model that measures the enhancing factors of business internationalization is presented, with evidence of the importance of Networks, of “Specific Skills of its workers”, “International Experience of its workers” and of “Entrepreneurial Propensity and to take risks from workers and top management team”, in accordance to Human Capital Theory, Social Cognitive Theory, International New Ventures Theory, and the Population Ecology Approach.Publication Open Access What Is the impact of informal entrepreneurship on venture capital flows?2020-11-23 - Santos, Eunice; Fernandes, Cristina I.; Ferreira, João J. M.; Lobo, Carla AzevedoThere has been a diverse range of research on the factors enabling informal entrepreneurship as well as the means to avoid or to eradicate its incidence. Several researchers argued that venture capital and financial flows, in general, contribute to economic growth and development. There have also been observations of how the investor level of trust in institutions facilitates investment decisions. This trust comes into play at the level of informal entrepreneurship and the ability of governments to control this type of entrepreneurship. Given that a great deal of research on this subject focuses its analysis on developing countries, we have chosen to investigate the reality of European countries precisely because of the scarcity of studies on the effect of informal entrepreneurship in this context. Our research aims to assess how informal entrepreneurship effects on venture capital flows. We use aggregated data at country level collected from a variety of sources, including the World Bank, Organization for Cooperation and Development and World Economic Forum, between 2006 and 2015 and 23 countries in Europe, corresponding to 230 observations (panel no. balanced). Through econometric estimation, which took place according to methodologies based on multiple regression models for panel data, the results demonstrate how informal entrepreneurship has a negative moderating effect between GDP and venture cUKapital flows. We intend to contribute to a better understanding of the effect of informal entrepreneurship on the flows of venture capital.Publication Open Access International New Ventures and Early Internationalization: Relational networks and workers specific skills as enhancing agents2018 - Pinho, Carlos; Lobo, Carla Azevedo; Maldonado, IsabelBased on the opinions of different entrepreneurs, this study seeks to determine the importance of several factors as inducers of the internationalization process by companies that have internationalized early in their life cycle. Factors such as the relational networks, entrepreneurs’ specific skills and international experience of employees are considered. The empirical study was conducted on a sample of 320 Portuguese companies. Data Exploratory Analysis methodologies and Univariate Statistical Inference methodologies were used. Evidence was found for the importance of Relational Networks, for Specific skills of the employees, and for the International Experience of employees, in line with the chosen Theoretical Model.Publication Open Access O impacto da orientação para o Mercado na performance internacional das PME’s2019 - Fernandes, Cristina I. M. A. S.; Ferreira, João J. M.; Raposo, Mário; Lobo, Carla AzevedoUm ponto chave do processo de internacionalização das empresas é a escolha do mercado externo. Após esta escolha os resultados que uma empresa aí obtém podem ajudar a medir a sua performance internacional. Esta investigação visa, assim, medir o impacto no processo de internacionalização, mediante a sua Orientação para o Mercado (OM), assim como medir o seu efeito na performance internacional. Para tal, foram recolhidos dados através da realização de um questionário a 320 PME e mediante a aplicação de regressões lineares, os resultados evidenciam um efeito positivo da OM tanto no processo de internalização como no desempenho internacional. Verificamos também a importância de se estudar a influência das orientações estratégicas sobre os processos de internacionalização, podendo estes serem influenciados pelas particularidades das PME.Publication Open Access O Conhecimento, a formação e a auto-aprendizagem como factores impulsionadores do desenvolvimento regional2012 - Costa-Lobo, Cristina; Ferreira, Ana Teresa; Ferreira, Luís Cunha; Lobo, Carla AzevedoO recente interesse pelo estudo do desenvolvimento regional e mais concretamente das assimetrias decorrentes dos processos de integração económica, que ameaçam levar ao esvaziamento progressivo de territórios competitivos ao nível comunitário, é de particular interesse para Angola. Os alicerces da competitividade angolana, exceptuando os sectores do petróleo e diamantes, são as vantagens comparativas derivadas dos clássicos fatores de produção: mão-de-obra acessível, terra e capital. No novo paradigma da economia do desenvolvimento regional, estas vantagens deixam de ser relevantes, principalmente diante do “novo” factor de produção, o conhecimento. Esta abordagem mais recente é de força capital quando se ambiciona trabalhar numa estratégia de redução das assimetrias regionais do país. No que concerne a este “novo” factor de produção e mais propriamente à educação/formação, não se deve reduzir o espectro da intervenção ao exclusivo financiamento público exceptuando casos relacionados com a promoção da igualdade de oportunidades no acesso à educação. A necessidade de proporcionar percursos de formação que sejam mais do que conjuntos de disciplinas (Baker & Siryk, 1989; Ferreira, 1991), e promover cenários de vivência académica em que os alunos participem activamente na construção da sua formação, estimulando assim a auto-aprendizagem (e.g., Fouad & Smith, 1996; Gainor & Lent, 1998; Hackett, Betz, Casas & Rocha-Singh, 1992; Lapan, Boggs & Morril, 1989; Lent, Brown & Larkin, 1984, 1986; Lent, Lopez & Bieschke, 1991, 1993) são essenciais neste objectivo de desenvolvimento. A produtividade das empresas é um assunto complexo, de difícil compreensão, em que deve emergir sempre o individuo como o essencial neste processo. Já em 1964, Blau e a sua Social Exchange Theory aborda a necessidade de relacionar processos e pessoas, trocas sociais entre chefias e colaboradores maximizando os processos de produtividade nas empresas. Estes processos internos de trocas sociais, que nas organizações existem também a nível formal, através das práticas de gestão de pessoas, como a formação, produzem efeitos nesta produtividade. A formação é um dos processos internos das empresas mais difíceis de compreender a nível de impacto organizacional e individual (Kirkpatrick, 1979) mas a nível de desenvolvimento organizacional e pessoal é aquele que traduz benefícios mais óbvios e directos para o individuo através da passagem de conhecimento. O nosso trabalho tem como base teórica as “theories of regional imbalance”, tendo como representantes mais reconhecidos François Perroux (1955), Hirschman (1957 e 1958), e Kaldor (1967), o Modelo de Causalidade Circular e Cumulativa de Myrdal (1957) e o Modelo de Ajustamento e Bem- Estar sob condições de vida normativas (Lent, Brown & Hackett, 2006). O denominador comum do seu pensamento económico era o de que o livre jogo das forças do mercado não tenderia para o equilíbrio económico interno, mas sim que os “Back-wash effects” (efeitos negativos para a periferia) mais que compensariam os “Spreadwash effects” (efeitos positivos). O factor diferenciador deste trabalho reside na apresentação dessa força impulsionadora do desenvolvimento regional: o “factor de produção” conhecimento/educação e as diferenças espaciais bem como a sub-valorização às quais tem estado sujeito.Publication Open Access A performance internacional e a orientação para o Mercado: O caso das PME’s2020 - Fernandes, Cristina I. M. A. S.; Ferreira, João J. M.; Raposo, Mário; Lobo, Carla AzevedoUm ponto chave do processo de internacionalização das empresas é a escolha do mercado externo. Após esta escolha os resultados que uma empresa aí obtém podem ajudar a medir a sua performance internacional. Esta investigação visa, assim, medir o impacto no processo de internacionalização, mediante a sua Orientação para o Mercado (OM), assim como medir o seu efeito na performance internacional. Para tal, foram recolhidos dados através da realização de um questionário a 320 PME e mediante a aplicação de regressões lineares, os resultados evidenciam um efeito positivo da OM tanto no processo de internalização como no desempenho internacional. Verificamos também a importância de se estudar a influência das orientações estratégicas sobre os processos de internacionalização, podendo estes serem influenciados pelas particularidades das PME.Publication Open Access The importance of internationalization strategy for innovation in Portuguese firms2020-08 - Durão, Natércia; Santos-Pereira, Carla; Azevedo, Mónica; Maldonado, Isabel; Lobo, Carla AzevedoInnovation and internationalization seem to be vital strategies for the survival and growth of companies facing an increasingly competitive global environment. The twoway link between these two factors has become a topic of interest among researchers. Although innovation and internationalization are highly related activities, the role played by innovation in the internationalization process of firms has been analysed by internationalization, others consider that innovation can be a consequence of internationalization process. Given the great importance of small and medium-sized enterprises (SMEs) for the growth of economies, part of literature has paid special attention to this kind of enterprises. The aim of this study is to explore the relationship between innovation and internationalization within Portuguese firms, in particular to analyse whether Portuguese entrepreneurs consider innovation as an important factor in the process of internationalisation. To achieve this goals, we will use descriptive and inferential data analysis techniques.