Carvalho, João M. S.
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Data de nascimento
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Último Nome
Carvalho
Primeiro Nome
João M. S.
Nome
João M. S. Carvalho
Biografia
João M. S. Carvalho é Professor Associado com Agregação da Universidade Portucalense. É investigador do REMIT – Investigação em Economia, Gestão e Tecnologias de Informação (Universidade Portucalense), no CICS.NOVA – Centro Interdisciplinar em Ciências Sociais (Universidade Nova de Lisboa e Universidade do Minho), do InED – Centro de Investigação e Inovação em Educação (Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto), e do Centro de Estudos Globais da Universidade Aberta. Licenciado em Gestão de Empresas, Pós-graduado em Gerontologia Social, Mestre em Economia e Doutorado em Ciências Empresariais. Trabalhou durante 15 anos na indústria farmacêutica. A nível nacional e internacional tem publicado vários livros, capítulos de livros e artigos em revistas científicas.
Afiliação:
REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies.
DEG - Departamento de Economia e Gestão.
Identificadores
Projetos de investigação
Unidades organizacionais
REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies
Centro de investigação que que tem como objetivo principal produzir e disseminar conhecimento teórico e aplicado que possibilite uma maior compreensão das dinâmicas e tendências económicas, empresariais, territoriais e tecnológicas do mundo contemporâneo e dos seus efeitos socioeconómicos. O REMIT adota uma perspetiva multidisciplinar que integra vários domínios científicos: Economia e Gestão; Ciências e Tecnologia; Turismo, Património e Cultura.
Founded in 2017, REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies is a research unit of Portucalense University. Based on a multidisciplinary and interdisciplinary perspective it aims at responding to social challenges through a holistic approach involving a wide range of scientific fields such as Economics, Management, Science, Technology, Tourism, Heritage and Culture.
Grounded on the production of advanced scientific knowledge, REMIT has a special focus on its application to the resolution of real issues and challenges, having as strategic orientations:
- the understanding of local, national and international environment;
- the development of activities oriented to professional practice, namely in the business world.
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Publicação Acesso Restrito Perceções das crianças sobre o seu bem-estar: um estudo no norte de Portugal2021 - Delgado, Paulo; Correia, Fátima; Carvalho, João M. S.Nos últimos anos, tem-se assistido a uma valorização da criança enquanto ator social [...]Publicação Acesso Aberto Experiential marketing and purchase intention of ecotourism experiences: Z-Generation case2024-03-11 - Nogueira, Sónia; Durão, Marília; Pacheco, Luís Miguel; Ramazanova, Makhabbat; Carvalho, João M. S.Consumers are more willing to invest in experiences with relaxation and stress reduction. Tourism, a pivotal driver of the economy, and its associated activities hold significant potential for experiential marketing. It is particularly evident in the growing interest of tourists in natural settings and experiences related to nature, fostering an environment conducive to the expansion of ecotourism. Consequently, an exploratory study was conducted with the following research question: How does experiential marketing relate to consumer satisfaction, loyalty, word-of-mouth, and intention to purchase ecotourism experiences, explicitly focusing on Generation Z? - The results indicate positive correlations between experiential marketing and satisfaction constructs, consequently establishing a link between satisfaction, loyalty, word-of-mouth promotion, and purchase intention. Thus, the findings provide valuable insights into the behaviors of ecotourism consumers and how experiential marketing can facilitate the development of more effective marketing strategies to enhance tourist satisfaction.Publicação Acesso Restrito Organizational toughness in clothing industry during Covid-19 pandemic [abstract]2022-04 - Carvalho, João M. S.; Faria, SílviaToday, the existence of natural (earthquakes, pandemics, etc.) and human (large strikes, revolutions, etc.) events that can lead to economic paralysis are more and more frequent. Thus, it is not surprising that researchers try to develop new concepts and theories to explain the phenomena' reality. It is the case of a new conceptual approach – organisational toughness – that can give us insights into an organisation's capacity to survive in turbulent environmental contexts, like this of the Covid-19 pandemic. This study aimed at analysing the survival capability of the Portuguese clothing sector, in the context of the Covid-19 pandemic, through a new tool to measure organisational toughness. A sample of 106 organisations was studied using a questionnaire, leading to the conclusion that the measurement tool is effective, reliable and valid for that purpose, contributing to helping entrepreneurs to be able to assess crucial management variables to face this type of crisis. Theoretical and practical implications were taken, highlighting the importance of other concepts like organisational plasticity and organisational strength as the main factors to face new market threats and opportunities, impacting companies' economic and social sustainability.Publicação Acesso Restrito The Organizations’ Paths to Market Success2021 - Carvalho, João M. S.Management of innovation processes is still not enough researched and applied by managers, because they often do not know models that may help them make the best decisions in this context. This study aims at researching what types of paths to success are followed in innovative organizations, using a model that includes the ideas considered by the value chain evolution theory and the tetrad-value theory. A survey was carried out among large, medium and small organizations in Portugal. The results showed that the main reasons for failure in the market were: lack of adjustment to customers’ requirements, economic unfeasibility, price too high, ignorance of the market, lack of resources and internal support, financial instability in destination markets, a lot of competition, and there has not yet been enough time for evaluation. At the light of the proposed model, it was also possible to know the distribution of the organizations’ paths for success. Many innovative products followed a path that implied costly reformulations of different kinds. As such, it will be very important that organizations try to be more market oriented, enhancing their processes to collect, disseminate and analyse information, with better cross-functional coordination to achieve the best response to the market.Publicação Acesso Aberto Modelo COSI2019 - Carvalho, João M. S.Publicação Acesso Aberto Como as crianças avaliam as suas vidas? Um estudo sobre o bem-estar subjetivo2022-12 - Delgado, Paulo; Carvalho, João M. S.Este estudo tem como objetivo analisar o que pensam as crianças sobre diversos aspectos da sua vida e como avaliam o seu bem-estar subjetivo, fazendo comparações internacionais, sempre que possível, com os dados disponíveis da terceira fase do projeto ISCWeB – Children’s Worlds, desenvolvido pela International Society of Child Indicators. Neste artigo, revelamos a opinião dessas crianças sobre a sua escola, o dinheiro e as coisas que possuem, os seus direitos e a vida no seu país. Os resultados indicam que elas têm uma percepção muito positiva sobre a sua vida, nas várias dimensões estudadas. No entanto, não obstante a relação de confiança com os professores, a escola parece não ser um ambiente seguro para todas as crianças; a situação econômica familiar constitui uma preocupação para muitas; e é significativo o desconhecimento da Convenção das Nações Unidas sobre os Direitos da Criança.Publicação Acesso Aberto Viver em acolhimento familiar ou residencial: O bem-estar subjetivo de adolescentes em Portugal2019 - Delgado, Paulo; Correia, Fátima; Carvalho, João M. S.O conceito de bem-estar subjetivo é complexo e multifacetado e relaciona-se com aquilo que cada pessoa pensa, avalia e sente sobre a sua própria vida, de acordo com a suas circunstâncias individuais e sociais. O objetivo deste estudo é comparar os níveis de bem-estar subjetivo das crianças em acolhimento familiar e em acolhimento residencial, relativamente às crianças na população geral, e compreender a influência no bem-estar subjetivo das crianças de fatores como a escola ou a relação que desenvolvem com pares e adultos. A amostra é composta por três grupos: 238 crianças que vivem na população geral, 145 em acolhimento residencial e 39 em acolhimento familiar. Os dados foram obtidos através da aplicação do questionário International Survey of Children's Wells Os resultados indicam que as crianças em acolhimento residencial têm um menor bem-estar subjetivo em comparação com os grupos de crianças em acolhimento familiar e na população geral. É essencial e urgente desenvolver programas de acolhimento familiar que proporcionem a um número crescente de crianças a possibilidade de crescerem num ambiente familiar, e requalificar as casas de acolhimento residencial em Portugal.Publicação Acesso Aberto Orientação de mercado e desempenho: Estudo das organizações sem fins lucrativos de acção social em Portugal, através de um modelo de equações estruturais2004 - Carvalho, João M. S.A orientação de mercado tem sido pouco estudada em Portugal, e nunca o foi em organizações sem fins lucrativos de acção social (OSFLAS). Para além do estudo deste conceito e da sua aplicação, é proposto um modelo que relaciona a orientação de mercado com a aprendizagem organizacional e o planeamento estratégico, e estuda os impactos no desempenho neste tipo de organizações. As orientações estratégicas da gestão de mercados estudadas são as de produto, de produção, de mercado, normativolegal (nova categoria) e de vendas. Nesta investigação é abordado também o conceito de marketing social à luz do paradigma de Andreasen (1995), como uma metodologia de intervenção que pode ser útil para todo o tipo de organizações. Após refinamento e validação das escalas de mensuração daqueles conceitos complexos, foi realizado um inquérito nas OSFLAS, que obteve 320 respostas válidas, servindo para a análise dum modelo de equações estruturais. O modelo proposto demonstra um bom ajustamento global, sendo consistente com os dados recolhidos. Comprovam-se as relações mais importantes previstas nas hipóteses, nomeadamente o forte efeito positivo directo da orientação de mercado no desempenho. Prova-se também a existência dos cinco tipos de orientação estratégica previstos, sendo a orientação de produto dominante nestas organizações em Portugal. Contudo, as organizações mais orientadas para o mercado apresentam vantagens sobre as demais na relação com o desempenho. Esta investigação, para além do contributo para as teorias do Marketing e da Gestão, permite retirar várias implicações práticas para a gestão, nomeadamente a construção dum conjunto de instrumentos de auto-avaliação, que pode ajudar os gestores a obter uma maior eficácia no desempenho organizacional.Publicação Acesso Aberto Social innovation, entrepreneurship, and sustainability2018 - Carvalho, João M. S.This chapter provides a summarized and objective review over the relationships among innovation, social innovation, entrepreneurship, social entrepreneurship, new business models (NBM), value proposition and sustainability (economic, social, ecological, and psychological). A study has been done in Porto region through interviews with 13 social innovators and entrepreneurs to evaluate those relationships. The conceptual base for the analysis presented in this chapter is tetrad-value theory. It has been concluded that market-oriented social innovation has a crucial role in the social entrepreneurship development. Moreover, these NBM should be adjusted to population needs towards societal well-being, by combining creation of shared value, co-creation of value, and multiple value creation. Thus, a transformational value proposition contributes to economic, social, ecological, and psychological sustainability, and consequently to human, social and territorial development.Publicação Acesso Aberto Is psychological value a missing building block in societal sustainability?2018-12-02 - Sousa, Célio A. A.; Carvalho, João M. S.Value creation is a constitutive and defining aspect in organizational ventures. This is unsurprising, as it is required for organizational survival and sustainability. Approaches based on the creation of economic, social and ecological value draw attention to the multiple and multiplicative nature of value creation. While academia still acknowledges the conceptual value of such approaches, a framework that add a psychological dimension to the established Elkington’s triple-bottom line model seems particularly refreshing and inspiring. Relying on the concepts of psychological value and sustainability, this paper presents the outcomes of an exploratory empirical study involving managers and users/customers of four organizations in the social sector in Portugal. This study discusses how managers and users/customers of these organizations make sense of and value psychological value. The outcomes of the interviews with both managers and users/customers shed light into the unexplored, hazy and neglected analytical links that may exist between psychological value and broader perspectives on sustainability. We conclude that this novel approach enhances our understanding about the impact that a social product can have in societal sustainability.