Carvalho, João M. S.

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Carvalho

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João M. S.

Nome

João M. S. Carvalho

Biografia

João M. S. Carvalho é Professor Associado com Agregação da Universidade Portucalense. É investigador do REMIT – Investigação em Economia, Gestão e Tecnologias de Informação (Universidade Portucalense), no CICS.NOVA – Centro Interdisciplinar em Ciências Sociais (Universidade Nova de Lisboa e Universidade do Minho), do InED – Centro de Investigação e Inovação em Educação (Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto), e do Centro de Estudos Globais da Universidade Aberta. Licenciado em Gestão de Empresas, Pós-graduado em Gerontologia Social, Mestre em Economia e Doutorado em Ciências Empresariais. Trabalhou durante 15 anos na indústria farmacêutica. A nível nacional e internacional tem publicado vários livros, capítulos de livros e artigos em revistas científicas. Afiliação: REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies. DEG - Departamento de Economia e Gestão.

Projetos de investigação

Unidades organizacionais

Organização
REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies
Centro de investigação que que tem como objetivo principal produzir e disseminar conhecimento teórico e aplicado que possibilite uma maior compreensão das dinâmicas e tendências económicas, empresariais, territoriais e tecnológicas do mundo contemporâneo e dos seus efeitos socioeconómicos. O REMIT adota uma perspetiva multidisciplinar que integra vários domínios científicos: Economia e Gestão; Ciências e Tecnologia; Turismo, Património e Cultura. Founded in 2017, REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies is a research unit of Portucalense University. Based on a multidisciplinary and interdisciplinary perspective it aims at responding to social challenges through a holistic approach involving a wide range of scientific fields such as Economics, Management, Science, Technology, Tourism, Heritage and Culture. Grounded on the production of advanced scientific knowledge, REMIT has a special focus on its application to the resolution of real issues and challenges, having as strategic orientations: - the understanding of local, national and international environment; - the development of activities oriented to professional practice, namely in the business world.

Resultados da pesquisa

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  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Foster carers’ perspectives about contact in Portugal and Spain
    2019 - Delgado, Paulo; Bernedo Muñoz, Isabel M.; Salas Martínez, María D.; García Marín, Miguel Ángel; Carvalho, João M. S.
    This study aims at comparing the nature and processes of contact between children in foster care and their birth families; the relationship between the existence and quality of contact and foster carers’ burden; and the relationship between the existence or not of contact and the existence of reunification plans. Following a quantitative approach, data have been collected in Portugal and Spain from foster carers and professionals using questionnaires and Zarit's Carer scale. The results show that the existence of contact is not related to carers’ burden or stress, but there is an association between contact and reunification plans. As a consequence, several implications to practice are presented.
  • PublicaçãoAcesso Restrito
    O papel do ócio no bem-estar subjetivo das crianças [abstract]
    2018-11 - Delgado, Paulo; Alexandre, Joana; Oliveira, Joana; Carvalho, Helena; Carvalho, João M. S.
    O bem-estar subjetivo/ Subjetive well-being (SWB) constitui uma importante dimensão no estudo da qualidade de vida das crianças (Ben-Arieh, Casas, Frønes, & Korbin, 2014; Bradshaw, 2015; Casas, 2016). Nos últimos anos, têm sido realizados estudos regulares que analisam o bem-estar subjetivo das crianças incluídas na população em geral, no âmbito do Children World Project (http://www.isciweb.org.). [...]
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Resource‐based view of city quality: Scales development and validation
    2019 - Costa, Ricardo V.; Marnoto, Sandra; Vieira, José Carvalho; Sousa, Célio A. A.; Carvalho, João M. S.
    As the urban world population grows steadily, cities have become the main habitat for human beings. Against this backdrop, city quality or the level of development of the city's habitat that ensures the satisfaction of objective and subjective human needs become a matter of growing interest and concern for academics, policy makers, and citizens. Building on a resource‐based view of city quality, the aim of this paper is twofold. First, it proposes and validates scales for six city sub‐habitats: political, economic, social, natural, artificial, and technological. Second, it tests a model and the underlying hypothesis about the ranking of those subhabitats and of the perceived controversy regarding decision making upon them. For those purposes, a survey of 768 city inhabitants was conducted in Portugal to measure city quality and their sub‐habitats. Both the predicted ranking of importance of the sub‐habitats and the perceived ranking of controversy were empirically validated. The results constitute a novel and important contribution to understand city quality and its sub‐habitats, whose conceptual power relies on hierarchized factors linked to citizens’ happiness and to the level of controversy of the solutions.
  • PublicaçãoAcesso Restrito
    Perceções das crianças sobre o seu bem-estar: um estudo no norte de Portugal
    2021 - Delgado, Paulo; Correia, Fátima; Carvalho, João M. S.
    Nos últimos anos, tem-se assistido a uma valorização da criança enquanto ator social [...]
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Viver em acolhimento familiar ou residencial: O bem-estar subjetivo de adolescentes em Portugal
    2019 - Delgado, Paulo; Correia, Fátima; Carvalho, João M. S.
    O conceito de bem-estar subjetivo é complexo e multifacetado e relaciona-se com aquilo que cada pessoa pensa, avalia e sente sobre a sua própria vida, de acordo com a suas circunstâncias individuais e sociais. O objetivo deste estudo é comparar os níveis de bem-estar subjetivo das crianças em acolhimento familiar e em acolhimento residencial, relativamente às crianças na população geral, e compreender a influência no bem-estar subjetivo das crianças de fatores como a escola ou a relação que desenvolvem com pares e adultos. A amostra é composta por três grupos: 238 crianças que vivem na população geral, 145 em acolhimento residencial e 39 em acolhimento familiar. Os dados foram obtidos através da aplicação do questionário International Survey of Children's Wells Os resultados indicam que as crianças em acolhimento residencial têm um menor bem-estar subjetivo em comparação com os grupos de crianças em acolhimento familiar e na população geral. É essencial e urgente desenvolver programas de acolhimento familiar que proporcionem a um número crescente de crianças a possibilidade de crescerem num ambiente familiar, e requalificar as casas de acolhimento residencial em Portugal.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Como as crianças avaliam as suas vidas? Um estudo sobre o bem-estar subjetivo
    2022-12 - Delgado, Paulo; Carvalho, João M. S.
    Este estudo tem como objetivo analisar o que pensam as crianças sobre diversos aspectos da sua vida e como avaliam o seu bem-estar subjetivo, fazendo comparações internacionais, sempre que possível, com os dados disponíveis da terceira fase do projeto ISCWeB – Children’s Worlds, desenvolvido pela International Society of Child Indicators. Neste artigo, revelamos a opinião dessas crianças sobre a sua escola, o dinheiro e as coisas que possuem, os seus direitos e a vida no seu país. Os resultados indicam que elas têm uma percepção muito positiva sobre a sua vida, nas várias dimensões estudadas. No entanto, não obstante a relação de confiança com os professores, a escola parece não ser um ambiente seguro para todas as crianças; a situação econômica familiar constitui uma preocupação para muitas; e é significativo o desconhecimento da Convenção das Nações Unidas sobre os Direitos da Criança.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Para onde vai Portugal [artigo de imprensa]
    2021-10 - Carvalho, João M. S.
    Nos últimos 60 anos, as taxas de crescimento real do Produto Interno Bruto absoluto e per capita têm caído de forma sustentável. [...]
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Social and psychological product value perceptions: An exploratory study
    2019 - Marnoto, Sandra; Sousa, Célio A. A.; Carvalho, João M. S.
    The distributed value is perceived by the customer as the difference between the total value and the total cost of the product (good, service, idea, information, experience), also corresponding to the perceived value of use of the product, which includes experiences, sensations and mental states. Note that the total cost to the customer comprises all types of costs, financial (price, ability to pay, opportunity cost) and non-financial costs (physical, psychological and social aspects related to the use of the product, such as accessibility, embarrassment, usability, etc.), in which he expects to incur to evaluate, obtain and use the product. The tetrad-value theory (Carvalho & Sousa, 2015, 2018) enhance the traditional approach of the Triple Bottom Line (Elkington, 1997) and includes economic, social, ecological and psychological values. The economic value exists in all type of product, being the basis for its existence in the market. For the organization, this type of value consists of revenue and profit, which may not only be of a financial nature. For example, for an organization with social purposes, non-financial profit goes through the effective fulfillment of its specific mission. The economic value for the customer has to do with the satisfaction of their need through the product acquired. There may also be economic value for society, through job creation and wealth growth, as well as economic externalities, which are shared by various stakeholders. (...)
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Experiential marketing and purchase intention of ecotourism experiences: Z-Generation case
    2024-03-11 - Nogueira, Sónia; Durão, Marília; Pacheco, Luís Miguel; Ramazanova, Makhabbat; Carvalho, João M. S.
    Consumers are more willing to invest in experiences with relaxation and stress reduction. Tourism, a pivotal driver of the economy, and its associated activities hold significant potential for experiential marketing. It is particularly evident in the growing interest of tourists in natural settings and experiences related to nature, fostering an environment conducive to the expansion of ecotourism. Consequently, an exploratory study was conducted with the following research question: How does experiential marketing relate to consumer satisfaction, loyalty, word-of-mouth, and intention to purchase ecotourism experiences, explicitly focusing on Generation Z? - The results indicate positive correlations between experiential marketing and satisfaction constructs, consequently establishing a link between satisfaction, loyalty, word-of-mouth promotion, and purchase intention. Thus, the findings provide valuable insights into the behaviors of ecotourism consumers and how experiential marketing can facilitate the development of more effective marketing strategies to enhance tourist satisfaction.
  • PublicaçãoAcesso Restrito
    Organizational toughness in clothing industry during Covid-19 pandemic [abstract]
    2022-04 - Carvalho, João M. S.; Faria, Sílvia
    Today, the existence of natural (earthquakes, pandemics, etc.) and human (large strikes, revolutions, etc.) events that can lead to economic paralysis are more and more frequent. Thus, it is not surprising that researchers try to develop new concepts and theories to explain the phenomena' reality. It is the case of a new conceptual approach – organisational toughness – that can give us insights into an organisation's capacity to survive in turbulent environmental contexts, like this of the Covid-19 pandemic. This study aimed at analysing the survival capability of the Portuguese clothing sector, in the context of the Covid-19 pandemic, through a new tool to measure organisational toughness. A sample of 106 organisations was studied using a questionnaire, leading to the conclusion that the measurement tool is effective, reliable and valid for that purpose, contributing to helping entrepreneurs to be able to assess crucial management variables to face this type of crisis. Theoretical and practical implications were taken, highlighting the importance of other concepts like organisational plasticity and organisational strength as the main factors to face new market threats and opportunities, impacting companies' economic and social sustainability.