Adequação das actividades de enriquecimento curricular para alunos com necessidades educativas especiais
Date
2017-08
Embargo
Authors
Coadvisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Language
Portuguese
Alternative Title
Abstract
A sociedade atual tem sido alvo de imensas transformações. Atualmente os alunos permanecem na escola diariamente por um maior período de tempo, o que se pode dever à existência de Atividades de Enriquecimento Curricular (AEC) fornecidas aos alunos de forma diária e gratuita.
Neste momento, e depois de já ter passado uma década desde a sua implementação, é de toda a pertinência refletir sobre a adequação dessas atividades, especificamente para os alunos com Necessidades Educativas Especiais (NEE), sobretudo no que concerne aos espaços e aos materiais mas também ao nível da formação dos docentes que lecionam as AEC. Este estudo é constituído por uma amostra de 22 docentes Titulares de Turma e 18 docentes das AEC de um agrupamento de escolas do distrito do Porto. Este estudo pretende aferir se as AEC estão a ser desenvolvidas de forma adequada, fundamentalmente para alunos com NEE do domínio cognitivo-motor.
Este trabalho apresenta, ainda, um estudo comparativo com mais dois Agrupamentos de Escolas do distrito do Porto, onde se faz a análise da realidade patente nestas escolas no que concerne à adequação das AEC aos alunos com NEE.
Today’s society has undergone major transformations. Students are currently in school for a longer period of time and this is due to the fact that they can attend free and daily curricular enrichment activities (CEA). Although this new reality facilitates the daily life of parents, several issues have been posed. At this time and having already passed a decade since its implementation is of utmost relevance to reflect on its suitability for students with special educational needs. This reflection should be made not only on the level of spaces and materials as well as the training of the teachers who dynamize to these activities. This dissertation presents a comparative study between two schools in the district of Porto in wich we analise the reality seen at these places on the matter of CEA’s adequacy regarding students with SEN.
Today’s society has undergone major transformations. Students are currently in school for a longer period of time and this is due to the fact that they can attend free and daily curricular enrichment activities (CEA). Although this new reality facilitates the daily life of parents, several issues have been posed. At this time and having already passed a decade since its implementation is of utmost relevance to reflect on its suitability for students with special educational needs. This reflection should be made not only on the level of spaces and materials as well as the training of the teachers who dynamize to these activities. This dissertation presents a comparative study between two schools in the district of Porto in wich we analise the reality seen at these places on the matter of CEA’s adequacy regarding students with SEN.
Keywords
Alunos, Necessidades Educativas Especiais, Atividades de enriquecimento curricular, Adequação, Curricular Enrichment Activities, Special Education Needs, Adequacy, Students
Document Type
Master thesis
Publisher Version
Dataset
Citation
Ferreira, C. (2017). Adequação das atividades de enriquecimento curricular para alunos com necessidades educativas especiais. (Dissertação de Mestrado), Universidade Portucalense, Portugal. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/1980
Identifiers
TID
201740540
Designation
Dissertação de Mestrado em Educação Especial
Access Type
Open Access