Albuquerque, Ana Sílvia

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Albuquerque

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Ana Sílvia

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Ana Sílvia Albuquerque

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CINTESIS.UPT - Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde
Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS.UPT), former I2P, is an R&D unit devoted to the study of cognition and behaviour in context. With an interdisciplinary focus, namely on Education, Translational and Applied Psychology

Search Results

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    Teacher performance appraisal as a formative experience: a case study in two teachers’ training schools in Benguela, Angola
    2021-08-09 - Vidal, Angélica; Fernandes, Sandra; Abelha, Marta; Albuquerque, Ana Sílvia; Jesus, Paulo Renato
    Teacher appraisal (TA) or teacher performance appraisal (TPA) has assumed a central importance in educational systems and reforms worldwide, contributing to the improvement of teaching practices, and therefore it is considered an essential factor for teachers’ early training, teachers’ professional development, school management, and promotion of critical reflexivity and self-regulation among teachers and school administrators. The main purpose of this study is to understand how the TA process is implemented in teachers’ training schools in Angola. Four research objectives were established: i) to identify teachers’ perceptions of TA’s goals; (ii) to characterise the procedures and instruments used in TA; (iii) to describe the impact of TA on teachers’ career; and (iv) to present proposals for improving the TA process. The study adopts a qualitative research design with a descriptive and interpretive approach. Research data were collected through semi-structured interviews, participant observation, and document analysis, involving a sample of 13 teachers in two different teachers’ training schools in the province of Benguela, Angola. The results show that the implementation of TA is not highly effective because of two main reasons: firstly, evaluators lack specific training and expertise; secondly, evaluated teachers perceive this process as being unfair and useless, given that they do not consider themselves accurately appraised and that the TA system, violating legal regulations, has no effects on career development or salary recognition.
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    Património rural integrado no espaço urbano do Porto.
    2008 - Albuquerque, Ana Sílvia
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    Capacitação em Responsabilidade Social no Ensino Superior: Uma competência transversal essencial
    2024-05-01 - Pereira, Adelaide; Fernandes, Sandra; Albuquerque, Ana Sílvia
    Este estudo de caso analisa metodologias pedagógicas que fomentam a competência em responsabilidade social (RS) e sustentabilidade nos estudantes do ensino superior (ES), dado que esta competência contribui para o desenvolvimento de cidadãos socialmente comprometidos. Tendo as Instituições de Ensino Superior (IES) a missão de formar, integralmente os estudantes, a capacitação em RS e sustentabilidade terá impacto na construção de cidadãos solidários em prol de uma sociedade mais justa e mais coesa. Este trabalho assenta em estudos sobre metodologias pedagógicas ativas (e.g., Projectbased Learning (PBL) e Aprendizagem e Serviço (ApS)) que têm como foco a promoção de competências, nomeadamente, em RS e sustentabilidade. Os dados recolhidos, nas entrevistas a três docentes do ES, foram analisados através da técnica de análise de conteúdo. Verifica-se que as práticas pedagógicas que capacitam em RS e sustentabilidade contribuem para a construção de cidadãos socialmente responsáveis, desenvolve seres reflexivos e participativos em que a dimensão humanista norteia as suas ações. Conclui-se da relevância do desenvolvimento de projetos interdisciplinares, no ES, com metodologias PBL e ApS em complementaridade, em contextos sociais reais. Entendese essencial capacitar em RS e sustentabilidade e q u e o t e m a se constitua como área de formação transversal a todos os cursos do ES.
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    Administração Municipal do Porto no século XVIII.
    2000 - Albuquerque, Ana Sílvia
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    A Igreja da Misericórdia do Porto: a casa e o culto.
    2010 - Albuquerque, Ana Sílvia
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    Collaborative professional learning: Preliminary results of a case study
    2021-03 - Massa, Sandra; Machado, Eusébio André; Abelha, Marta; Albuquerque, Ana Sílvia
    In recent years, professional collaboration in the teaching profession has been defended as a determinant of excellent teaching. It is essential to share ideas, suggestions, and strategies on how to teach, in an articulated and joint work, to achieve the desired results more effectively. The collaborative work allows increasing the knowledge built through the interaction between the different elements, taking full advantage of the different potentialities of each one of the actors. This paper aims to present the preliminary results of a case study on collaborative teacher learning, which is part of a project that also has an international dimension - of a comparative nature - since it includes 8 case studies, whose main objective is to understand how teachers describe formal and informal opportunities for collaborative professional learning. Therefore, we will present the results of a questionnaire which was applied during 2016-2017, in a school of Northern Region of Portugal, with a sample of 219 teachers (n = 219), distributed by different levels of education.
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    "Lucere et Fovere" - Congregação das Irmãs Hospitaleiras (CONFHIC): Um estudo sobre o ideário educativo da Co-Fundadora Beata Maria Clara do Menino Jesus
    2015-05 - Albuquerque, Ana Sílvia
    A ideia de tentar compreender de que forma um ideário educativo católico duma congregação específica, neste caso, a CONFHIC, se enraíza na sua cofundadora - Libânia do Carmo Galvão Mexia de Moura Telles e Albuquerque, mulher que nasceu e viveu no século XIX (nome em religião – Maria Clara do Menino Jesus) - que mereceu o reconhecimento universal da sua obra, e da sua pessoa, que conduziu à sua beatificação, e indagar sobre a viabilidade desse ideário na sociedade atual, marcada por uma forte secularização, lançou as bases para a presente investigação. Percorridos múltiplos documentos eclesiásticos para compreender o sentido da educação católica nas mensagens diretas dos mais altos dignitários da Igreja; inferindo sobre o carisma fundacional da Congregação das Irmãs Franciscanas Hospitaleiras da Imaculada Conceição que passou pela análise das polissemias de conceitos de projeto, cultura e ideário; revisitada a história portuguesa oitocentista, numa vertente que privilegia a relação entre a Igreja, Estado e Sociedade, para melhor avaliar e dar a conhecer o contexto histórico que conduziu a Igreja a reconhecer o mérito da obra da Beata Maria Clara do Menino Jesus; reconstruída a história de vida da cofundadora numa vertente que visou aferir a sua identificação com o cariz franciscano; evidenciados os aspetos da sua obra pedagógica e assistencial; por fim, procedeu-se à análise de conteúdo das reflexões retrospetivas e prospetivas - constituintes do corpus de estudo empírico – do conjunto de participantes (n=11) que vivenciaram a ação educativa e educacional da CONFHIC. No presente estudo, enquadrado numa metodologia de natureza qualitativa de cariz interpretativo, adequada ao estudo de caso, como estratégia de investigação optada, que utilizou como instrumento de recolha de dados, o «inquérito por entrevista estruturada», e como técnica de análise, a «análise de conteúdo», foram concebidos três patamares para aferir as correspondentes dimensões de vivência dos participantes do estudo: (i) Uma dimensão experiencial, na qual se pretendeu conhecer a experiência dos participantes enquanto alunos e, ou professores na Escola da CONFHIC, nomeadamente quanto aos métodos de ensino, nas relações interpessoais - colegas, docentes, educadores – em conformidade com a situação individual e ainda, se em tal vivência ocorreu alguma marca pessoal e social; (ii) Uma dimensão social, a qual visou compreender o impacto do projeto educativo no caminho existencial dos participantes, nomeadamente enquanto cidadãos, profissionais e na esfera familiar, ou seja, aferir se a experiência de aluno e, ou professor em Escolas da CONFHIC, se repercutiu na sua vida social e profissional, inclusivamente se lhe atribui utilidade; (iii) Uma dimensão crítica que almejou avaliar a pertinência do ideário e do projeto educativo da CONFHIC na atualidade, ou seja, sob um prisma crítico, aferir o sentido desse ideário e projeto educativo no mundo atual e qual a sua viabilidade, na perspetiva dos participantes. As conclusões apontam no sentido de uma viabilidade do ideário e projetos católicos em estudo, na sociedade atual, desde que sejam implementadas diversas estratégias que tenham em vista a cooptação de sinergias internas e externas à CONFHIC, no sentido de continuar a obra da cofundadora Beata Maria Clara do Menino Jesus.
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    Implementação de PBL no curso de Educação Social: resultados de um estudo piloto na Universidade Portucalense
    2018 - Fernandes, Sara M.; Fernandes, Sandra; Abelha, Marta; Albuquerque, Ana Sílvia
    This study aims to describe the implementation of a PBL approach in a Social Education Programme at the Portucalense University (UPT) and to analyse student's perceptions about their participation in the project, namely the main advantages and difficulties in regard to the PBL approach implemented in this context. The idea of the project emerged from the participation of the teachers in a training session about Active Learning, which provided the opportunity to development this experience. In 2017/2018, three curricular units of the 2nd year of the programme, namely, "Adult Education", "Education for Health" and "Education Mediation" developed an interdisciplinary project, based on the topic of addictive behaviours and dependencies. Students opinions were collected through a questionnaire, applied at the start and at the end of the project. The results, based on students' perceptions, suggest a positive view of the PBL experience. Student highlight creativity, problem solving skills, oral and written communication skills, project management skills, interpersonal skills and teamwork as the main skills developed during the PBL project.
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    The Role of the School Principal in an Angolan School Organization
    2019-07 - Martins, Idalina; Chihoco, Joaquim Jundo Magrinho; Abelha, Marta; Mota, Ana Sofia; Albuquerque, Ana Sílvia
    This paper results of an empirical study carried out in 2015, in a private school in Benguela. The purpose and objectives of the research were to analyze which competencies teachers considered essential to the position of a school principal, to identify essential competencies and inherent aspects to exercise this position and the development of knowledge about the competency profile of a school principal. The research methodology was predominantly qualitative, a questionnaire survey was applied to 42 teachers, and the simple statistical analysis was the data treatment technique. The main results showed that for the teachers who participated in the study: i) the school principal should be a teacher with School Management and Administration training; ii) the appointment of a school principal should result from peer election; iii) the ability to manage human resources, leadership, communication, teamwork and management knowledge are essential competencies of a school principal.