Jesus, Paulo Renato

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Job Title

Last Name

Jesus

First Name

Paulo Renato

Name

Paulo Renato Jesus

Biography

Paulo Renato Cardoso de Jesus (Paulo Jesus) tem formação em Teologia, Filosofia e Psicologia, realizou o seu doutorado na EHESS (Paris) em 2006, foi Visiting Scholar em NYU e Columbia University assim como estagiário pós-doc no CREA (Paris). A Atualmente, é Investigador no Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa (CFUL) e Professor Auxiliar Convidado (tempo parcial) de Filosofia do Direito na Universidade Portucalense. A sua investigação concentra-se na obra de Kant e Filosofia Moderna, nomeadamente as conceções modernas da subjetividade (especialmente entre Descartes, Locke, Leibniz, Kant e Fichte) e os projetos de Paz Perpétua e de justiça cosmopolita. Na interseção entre Filosofia e Psicologia, Paulo Jesus tem pesquisado os processos da empatia, a construção da identidade pessoal e a personalidade narrativa autobiográfica, estabelecendo alianças teóricas entre a Fenomenologia e a Psicanálise.

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
CINTESIS.UPT - Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde
Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS.UPT), former I2P, is an R&D unit devoted to the study of cognition and behaviour in context. With an interdisciplinary focus, namely on Education, Translational and Applied Psychology

Search Results

Now showing 1 - 10 of 52
  • PublicationOpen Access
    Avaliação da docência no Ensino Superior: Contributos para um modelo compreensivo de avaliação do desempenho
    2018 - Oliveira, Íris Martins; Mesquita, Diana; Abelha, Marta; Carvalho, Olívia da Conceição; Jesus, Paulo Renato; Fernandes, Sara M.; Leite, Jorge; Fernandes, Sandra
    Esta comunicação tem como objetivo apresentar a proposta de um projeto de investigação sobre avaliação do desempenho docente no Ensino Superior. Esta proposta surgiu da atividade de colaboração desenvolvida por um grupo de docentes da Universidade Portucalense (UPT) no contexto de uma ação de formação subordinada à temática Scholarhip of Teaching and Learning (SoTL), promovida pelo Centre for Excellence in Teaching da UPT. Este centro foi criado pela Reitoria da UPT em Maio de 2017, para potenciar o desenvolvimento de estratégias favorecedoras da reflexão e melhoria das práticas pedagógicas dos/as docentes. Neste âmbito, um dos seus objetivos consiste em promover competências que se consideram fundamentais para a inovação pedagógica e curricular por parte dos/as docentes, tais como trabalho colaborativo, capacidade de ultrapassar desafios, reflexão sobre a prática e investigação. A formação sobre SoTL, organizada em quatro sessões (3h cada), tem periodicidade mensal entre abril e julho 2018. Esta formação pretende: apresentar, discutir e analisar os princípios do SoTL; desenvolver tempos e espaços de reflexão crítica sobre a prática de ensino e das aprendizagens; bem como desenvolver e apresentar uma proposta de investigação sobre a prática pedagógica. Como o SoTL assenta numa abordagem que favorece a reflexão sobre e para a prática pedagógica, numa lógica de contínua indagação profissional (Shulman, 2000; 2011; Vieira, 2009), as sessões de formação dedicadas à temática procuram refletir esse mesmo princípio e apropriar esta metodologia para o desenvolvimento profissional dos docentes (Fanghanel, 2013). A proposta de projeto apresentada surge como resultado da aplicação da abordagem SoTL em contexto de formação e da inerente indagação da prática docente, por parte dos elementos do grupo. Em particular, a presente comunicação deriva da reflexão sobre a valorização da docência enquanto uma das funções do/a docente universitário/a. Esta tem sido uma preocupação crescente por parte das Instituições de Ensino Superior (IES), que se deparam atualmente com desafios no que se refere às questões da avaliação da qualidade dos/as docentes e do ensino superior, decorrentes do Processo de Bolonha, do financiamento das IES e da garantia e certificação da Qualidade. (...)
  • PublicationOpen Access
    Ética e ciência: Questionar as relações entre a Verdade e o Bem
    2012 - Jesus, Paulo Renato
    A compreensão filosófica das relações controversas entre Ética e Ciência no mundo contemporâneo requer, pelo menos, duas linhas de questionamento que articularemos neste capítulo: uma de carácter genealógico (investigando as suas raízes históricas e conceptuais) e outra de índole crítica (interrogando os postulados subjacentes às diversas tipologias da relação entre Ética e Ciência e as suas implicações práticas).
  • PublicationOpen Access
  • PublicationOpen Access
    Emancipatory and critical language education: A plea for translingual possible selves and worlds
    2019 - Reis, Carlos; Formosinho, Maria das Dores; Jesus, Paulo Renato
    Language is the main resource for meaningful action, including the very formation of selves and psychosocial identities, shaped by practical norms, beliefs, and values. Thus, language education constitutes one of the most powerful means for both social reproduction and social production and ideological maintenance and utopian innovation. In this paper, we attempt to emphasise the invaluable psychosocial, political, economic, and cultural function of language education in order to propose a critical view of the current transition from the monolingual to a multilingual paradigm. We maintain that multilingual approaches tend to serve the neoliberal framework and reproduce its systemic inequalities. Therefore, we argue in favour of emancipatory multilingual practices that could embody a translingual pedagogy capable of promoting the development of capabilities, the recognition of otherness, and the cultivation of diversity. Rooted in critical theory, namely in Foucault’s notion of subjectification and Freire’s view of conscientisation, an emancipatory translingual pedagogy would enable and empower every learner to synthesise a contextually creative field of new semantic and pragmatic relationships. Critical language education would enhance the ethos of biophilia that fosters what we term the poetics of communality and selfhood, that is to say, the proactive commitment to expanding symbolic and existential novelty
  • PublicationRestricted Access
    Autonomie avec et contre théonomie: Kant et Lévinas sur la généalogie de la loi morale
    2015 - Jesus, Paulo Renato
    La vigoureuse mise en valeur de la liberté et de l’autonomie du sujet moral en tant que législateur de soi-même, principe rationnel de causalité pratique, constitue certes la matrice de la morale kantienne. Mais il n’en reste pas moins vrai que, si l’autonomie engendre la subjectivité morale et s’oppose à l’hétéronomie, sa négation absolue, l’autonomie évoque la théonomie, comme sa source primordiale, encore que chez Kant on puisse repérer une tendance de reconduction de la théonomie à l’autonomie. Or c’est précisément dans cette reconduction qui réside, pour Levinas, le danger de l’insensibilité de la raison pratique qu’il faudrait soumettre à une métacritique éthique pour réinterpréter la possibilité et la nécessité d’un moment hétéronome premier dans la genèse de la bonne volonté. Cette communication vise à discerner le rapport entre autonomie et théonomie à l’intérieur du sujet éthique kantien et levinassien pour mieux comprendre le passage laborieux qui mène de la conscience de soi à la responsabilité, ou vice versa.
  • PublicationOpen Access
    On the natural history of emotions: Darwin’s legacy
    2009 - Jesus, Paulo Renato
    One of the most striking applications of Darwinian principles resides in the evolutionary account of expression of emotions. The main purpose of this paper is to ask some fundamental questions concerning this realm of Darwinian investigations and its implicit or explicit legacy in contemporary psychology of emotions, which appears inhabited by the essential tension between the primacy of embodiment (from James to Damasio) and that of cognitive mediation (from Peirce to Lazarus). One should ask again: what is an emotion? Is it reducible to a bodily expression or is there any qualitative difference between emotion and expression? Why do emotions belong to the phenomena of life? How do the grammar of life and the grammar of culture interact in emotional expressions? What is the ―truth‖ of Darwin’s principles on expressions and what degree of coherence can be detected when one attempts at integrating the theory of emotions in the larger picture of the evolution of life forms and cultural meaningful phenomena? Darwin is systematically attracted towards normative invariants, that is, nomological relationships and functions which organise a dynamic morphogenetic process. Thus, Darwin’s theory of expression of emotions identifies a set of three universal principles that complement each other. These comprise not only the notion of adaptive behaviour, association of learned habits and evolution of instinct, but also that of body structure (specially the web of muscles that define and constrain the landscape of the face), inheritance of movements and independent action of the nervous system. Darwin develops a fine dynamic bio-semiology: he sheds light on a presupposed unconscious universal grammar of emotional expression, communication and comprehension, where profitability and uselessness intertwine. This general bio- semiotics invites a special bio-logic that gives room for epigenetic landscapes, and thus to individual creativity and idiosyncrasy: the art of being in my body as on stage.
  • PublicationOpen Access
    L’instabilité de l’être-avec: Configurations de l’intersubjectivité autour de Sartre, Merleau-Ponty et Levinas
    2009 - Jesus, Paulo Renato
    Le rapport à l’altérité en général et à autrui en particulier condense un noyau de possibilités multiples qui, selon l’hypothèse esquissée, s’exprime et s’interprète dans le mode de penser et de vivre le Désir d’avenir. Oscillant entre hétérophagie et hétérophilie, ce type fondamental d’érotisme tem- porel s’incarne dans des configurations phénoménologiques dont la typologie idéale fait covarier une décision métaphysique (repérable au sein du spectre qui va de l’idéalisme constructiviste au réalisme affectif) avec une attitude éthique (située entre le scepticisme individualiste et l’hétérodicée absolue). L’analyse des contrastes qui définissent les positions onto-éthiques de Sartre, Merleau-Ponty et Levinas devient une méthode heuristique pour mettre en évidence la topologie de l’incommensurable et de l’optatif.
  • PublicationOpen Access
    Herméneutique et incarnation du soi : principes de la génération de sens
    2019 - Jesus, Paulo Renato
    Between the passibility of the flesh and narrative self-understanding, every human self unfolds itself as a semiotic artwork at once affective and creative. Contrary to an all-powerful and all-encompassing vision of hermeneutics as free self-generation of meaning, this article presents an attempt to identify the field of mediations that produce the intelligible relationship of oneself to oneself within intersubjective movements of meaning. In this way, the contributions of narrative and developmental psychology, phenomenology of memory and hermeneutics of the self are put into dialogue for mapping the symbolic space where a vulnerable living flesh becomes a storied self among selves. The vulnerability of the living flesh is metaphorically called naked skin exposed to traumatic events that require the invention of passages through effective signs, capable of opening new possible bodies and worlds.