Intervention program on adolescent creativity representations and academic motivation

dc.contributor.authorMorais, Maria de Fátima
dc.contributor.authorJesus, Saul Neves de
dc.contributor.authorAzevedo, Ivete
dc.contributor.authorViseu, João
dc.contributor.authorAraújo, Alexandra M.
dc.date.accessioned2017-03-07T16:11:17Z
dc.date.available2017-03-07T16:11:17Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractCreativity and its promotion are widespread concerns in education. However, few efforts have been made to implement intervention programs designed to promote creativity and other related aspects (e.g., academic motivation). The Future Problem Solving Program International (FPSPI), aimed for training creativity representations and creative problem solving skills in young people, has been one of the most implemented programs. This intervention’s materials and activities were adapted for Portuguese students, and a longitudinal study was conducted. The program was implemented during four months, in weekly sessions, by thirteen teachers. Teachers received previous training for the program and during the program’s implementation. Intervention participants included 77 Basic and Secondary Education students, and control participants included 78 equivalent students. Pretest-posttest measures of academic motivation and creativity representations were collected. Results suggest a significant increase, in the intervention group, in motivation and the appropriate representations of creativity. Practical implications and future research perspectives are presented.pt_PT
dc.description.abstractA criatividade e sua promoção geram grande preocupação em educação. Contudo, poucos esforços têm existido para implementar programas destinados a sua promoção e de outros aspetos relacionados (e.g., motivação acadêmica). O Future Problem Solving Program International (FPSPI), criado para melhorar as representações de criatividade e a resolução criativa de problemas em jovens, tem sido um dos mais implementados. Os seus materiais e atividades foram adaptados para estudantes portugueses, efetuando-se um estudo longitudinal. O programa foi implementado durante quatro meses, semanalmente, por treze professores, que receberam formação antes e durante a implementação. O grupo experimental incluiu 77 estudantes do Ensino Básico e Secundário, apresentando o grupo de controlo 78 estudantes com características equivalentes. Os dados sobre a motivação e criatividade foram recolhidos num pré e pós-teste. Os resultados sugerem um aumento significativo na motivação e crenças apropriadas de criatividade no grupo experimental. Implicações práticas e perspectivas para investigações futuras são apresentadas.pt_PT
dc.identifier.citationMorais, M. F., Jesus, S. N., Azevedo, I., Araújo, A. M., & Viseu, J. (2015). Intervention program on adolescent creativity representations and academic motivation. Paidéia, 62(25), 289-297. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/1764pt_PT
dc.identifier.issn0103-863
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11328/1764
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Pretopt_PT
dc.rightsopen access
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectAdolescentspt_PT
dc.subjectCreativitypt_PT
dc.subjectEducational program evaluationpt_PT
dc.subjectMotivationpt_PT
dc.subjectRepresentationpt_PT
dc.subjectAdolescentespt_PT
dc.subjectCriatividadept_PT
dc.subjectAvaliação de programa educacionalpt_PT
dc.subjectMotivaçãopt_PT
dc.subjectRepresentaçãopt_PT
dc.titleIntervention program on adolescent creativity representations and academic motivationpt_PT
dc.title.alternativePrograma de intervenção nas representações de criatividade e motivação acadêmica de adolescentespt_PT
dc.typejournal articlept_PT
degois.publication.firstPage289pt_PT
degois.publication.issue25pt_PT
degois.publication.lastPage297pt_PT
degois.publication.titlePaidéiapt_PT
degois.publication.volume62pt_PT
dspace.entity.typePublicationen
person.affiliation.nameI2P - Instituto Portucalense de Psicologia
person.familyNameAraújo
person.givenNameAlexandra M.
person.identifier.ciencia-idF513-2F7A-A091
person.identifier.orcid0000-0003-4345-0856
person.identifier.ridF-5093-2012
person.identifier.scopus-author-id55749283100
relation.isAuthorOfPublication034a1fc8-5096-446d-ad59-be00e92093f0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery034a1fc8-5096-446d-ad59-be00e92093f0

Ficheiros

Principais
A mostrar 1 - 1 de 1
A carregar...
Miniatura
Nome:
Intervention program on adolescent creativity_Morais Jesus Azevedo Araújo Viseu 2015.pdf
Tamanho:
140.04 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format