Ecology of children’s career development: A review of the literature

dc.contributor.authorTaveira, Maria do Céu
dc.contributor.authorOliveira, Íris Martins
dc.contributor.authorAraújo, Alexandra M.
dc.date.accessioned2019-01-22T17:59:31Z
dc.date.available2019-01-22T17:59:31Z
dc.date.issued2016
dc.description.abstractPrevious efforts to elaborate an organizing framework for the study of children’s career development identified its main dimensions and processes. However, the existing literature on children’s ecological subsystems is scarce. This article presents a literature review of the context of children’s career development. Based on Bronfenbrenner’s theory, 36 eligible articles covered the following subjects: the microsystems family and school; the mesosystems family-school/peer-school relations and antecedents of transitions; the exosystems parents’ work situation, social class, curriculum and teachers’ professional development; the macrosystems ethnicity and culture; and the chronosystems passage of time over the life-course and across generations. An ecological perspective can be included in an organizing framework of children’s careers and support further research and intervention. Empirical and practical implications are discussed.pt_PT
dc.description.abstractEsforços prévios para organizar um modelo organizador do estudo do desenvolvimento profissional das crianças têm identificado as suas principais dimensões e processos. Contudo, a literatura existente sobre os subsistemas ecológicos das crianças é escassa. Este artigo apresenta uma revisão da literatura sobre os contextos de desenvolvimento profissional das crianças. De acordo com a teoria de Bronfenbrenner, 36 artigos elegidos abordam: os microssistemas família e escola; os mesossistemas família-escola/pares-escola e antecedentes de transições; os exossistemas situação profissional parental, classe social, currículo e desenvolvimento profissional de professores; os macrossistemas etnia e cultura; e os cronossistemas passagem do tempo no ciclo vital e entre gerações. Uma perspetiva ecológica pode ser incluída em um modelo organizador do desenvolvimento profissional das crianças e apoiar ivestigações e intervenção futuras. Discutem-se implicações empíricas e práticas.pt_PT
dc.identifier.citationTaveira, M. C., Oliveira, I. M., & Araújo, A. M. (2016). Ecology of children’s career development: A review of the literature. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(4), 1-10. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/2557pt_PT
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e32411pt_PT
dc.identifier.issn0102-3772
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11328/2557
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0102-377220160004&lng=en&nrm=isopt_PT
dc.rightsopen accesspt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectCareer developmentpt_PT
dc.subjectChildrenpt_PT
dc.subjectBioecological modelpt_PT
dc.subjectDesenvolvimento profissionalpt_PT
dc.subjectCriançaspt_PT
dc.subjectModelo bioecológicopt_PT
dc.titleEcology of children’s career development: A review of the literaturept_PT
dc.title.alternativeEcologia do desenvolvimento profissional das crianças: Uma revisão da literaturapt_PT
dc.typejournal articlept_PT
degois.publication.firstPage1pt_PT
degois.publication.issue4pt_PT
degois.publication.lastPage10pt_PT
degois.publication.titlePsicologia: Teoria e Pesquisapt_PT
degois.publication.volume32pt_PT
dspace.entity.typePublicationen
person.affiliation.nameI2P - Instituto Portucalense de Psicologia
person.familyNameAraújo
person.givenNameAlexandra M.
person.identifier.ciencia-idF513-2F7A-A091
person.identifier.orcid0000-0003-4345-0856
person.identifier.ridF-5093-2012
person.identifier.scopus-author-id55749283100
relation.isAuthorOfPublication034a1fc8-5096-446d-ad59-be00e92093f0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery034a1fc8-5096-446d-ad59-be00e92093f0

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
1806-3446-ptp-32-04-e324211.pdf
Size:
437.14 KB
Format:
Adobe Portable Document Format