Barros, Elisabete

A carregar...
Foto do perfil

Endereço de Email

Data de nascimento

Cargo

Último Nome

Barros

Primeiro Nome

Elisabete

Nome

Elisabete Barros

Biografia

Elisabete Barros is working, since 2022, at the Portucalense University as Assistant Professor in the Department of Psychology and Education. She teaches curricular units in the fields of Educational Technology, in master's courses, and Behavioural Skills, in several bachelor’s courses. She is also member of the Pedagogical Innovation Office where she intervenes in digital empowerment training. She completed her PhD (2021) at the Institute of Education of the University of Minho (IE UMinho), under the FCT PhD Programme Technology-Enriched Learning and Societal Challenges. DPE - Departamento de Psicologia e Educação.

Projetos de investigação

Unidades organizacionais

Organização
CINTESIS.UPT - Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde
Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS.UPT), former I2P, is an R&D unit devoted to the study of cognition and behaviour in context. With an interdisciplinary focus, namely on Education, Translational and Applied Psychology

Resultados da pesquisa

A mostrar 1 - 5 de 5
  • PublicaçãoAcesso Restrito
    Integration of Sustainable Development Goals (SDG) in the curriculum: Findings based on the analysis of higher education programmes
    2023-07 - Barros, Elisabete; Morais, Paula; Fernandes, Sandra; Araújo, Alexandra M.; Albuquerque, Ana Sílvia
    Higher education institutions play a vital role in achieving Sustainable Development Goals (SDGs). Therefore, the integration of SDGs in higher education curriculum and pedagogic practices is essential to ensure that students are equipped with the knowledge, skills, and values needed to address complex social and environmental challenges and promote sustainable development in their personal and professional lives. This study aims to investigate the extent to which higher education programmes integrate SDGs into their curricula. The research was conducted in a private higher education institution located in the north of Portugal. In this context, faculty training was developed as an institutional strategy to facilitate the incorporation of SDGs in higher education policies and practices. The study was based on a mixed-methods approach, including content analysis and semi-structured interviews. The content analysis was performed on the course outlines of selected graduate programmes from three different fields of study: business, engineering, and social sciences. To complement the content analysis, semi-structured interviews were conducted with faculty members responsible for curriculum design in the selected programmes. The preliminary results show that there is a growing trend in the integration of SDGs in the curriculum, especially in courses from the social sciences field. This integration is mainly focused on awareness-raising rather than action-oriented learning. The interviews, to be carried out in the second phase of the study, will allow to identify the main barriers and challenges to effective integration. The study also highlights the need for greater faculty support to effectively integrate the SDGs into the curriculum. The research contributes to the literature on SDGs integration in higher education and provides insights for policymakers, curriculum designers, and faculty members to better address the challenges and opportunities in sustainability education and the importance of educating students on sustainability issues.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Além da sala de aula: Explorando as fronteiras do trabalho em equipa [resumo]
    2024-07-08 - Barros, Elisabete
    No cenário educativo contemporâneo, a promoção do trabalho em equipa é reconhecida com uma competência essencial para o desenvolvimento profissional e pessoal dos estudantes universitários [...].
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Integração dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável (ODS) na planificação curricular dos cursos da Universidade Portucalense: Resultados de um estudo preliminar [abstract]
    2023-07 - Fernandes, Sandra; Araújo, Alexandra M.; Albuquerque, Ana Sílvia; Morais, Paula; Barros, Elisabete
    As Instituições de Ensino Superior são vitais para a concretização dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS). Neste sentido, a integração dos ODS nos curricula do Ensino Superior e nas práticas pedagógicas é essencial para garantir que os estudantes desenvolvam os conhecimentos, as competências e os valores necessários para enfrentar os atuais desafios sociais e ambientais e para promover o desenvolvimento sustentável nas suas vidas pessoais e profissionais.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Capacitação docente para a Educação à Distância na Universidade Portucalense: Resultados, oportunidades e desafios
    2023-07 - Morais, Paula; Barros, Elisabete
    Este artigo relata uma proposta de formação realizada na Universidade Portucalense Infante D. Henrique (UPT), promovida pelo Gabinete de Inovação Pedagógica (GIP), com o objetivo de capacitar o corpo docente para intervir em ambientes de educação a distância. No contexto vivenciado atualmente, a oferta de formação dirigida aos docentes do Ensino Superior (ES), diversificada e inovadora, apresenta-se fundamental. A UPT reconhece a necessidade de preparar o seu corpo docente para atuar nestes ambientes educacionais em constante evolução.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Inovação pedagógica na Universidade Portucalense: Cinco anos de formação docente [resumo]
    2024-07-08 - Fernandes, Sandra; Araújo, Alexandra M.; Morais, Paula; Barros, Elisabete
    A Universidade Portucalense Infante D. Henrique iniciou as primeiras atividades de formação pedagógica docente no ano letivo 2017/2018, fruto de um desafio lançado pela Vice-Reitoria para a área do Ensino à atual coordenadora do Gabinete de Inovação Pedagógica (GIP) da Universidade Portucalense. [...]