Carvalho, João M. S.

A carregar...
Foto do perfil

Endereço de Email

Data de nascimento

Cargo

Último Nome

Carvalho

Primeiro Nome

João M. S.

Nome

João M. S. Carvalho

Biografia

João M. S. Carvalho é Professor Associado com Agregação da Universidade Portucalense. É investigador do REMIT – Investigação em Economia, Gestão e Tecnologias de Informação (Universidade Portucalense), no CICS.NOVA – Centro Interdisciplinar em Ciências Sociais (Universidade Nova de Lisboa e Universidade do Minho), do InED – Centro de Investigação e Inovação em Educação (Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto), e do Centro de Estudos Globais da Universidade Aberta. Licenciado em Gestão de Empresas, Pós-graduado em Gerontologia Social, Mestre em Economia e Doutorado em Ciências Empresariais. Trabalhou durante 15 anos na indústria farmacêutica. A nível nacional e internacional tem publicado vários livros, capítulos de livros e artigos em revistas científicas. Afiliação: REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies. DEG - Departamento de Economia e Gestão.

Projetos de investigação

Unidades organizacionais

Organização
REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies
Centro de investigação que que tem como objetivo principal produzir e disseminar conhecimento teórico e aplicado que possibilite uma maior compreensão das dinâmicas e tendências económicas, empresariais, territoriais e tecnológicas do mundo contemporâneo e dos seus efeitos socioeconómicos. O REMIT adota uma perspetiva multidisciplinar que integra vários domínios científicos: Economia e Gestão; Ciências e Tecnologia; Turismo, Património e Cultura. Founded in 2017, REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies is a research unit of Portucalense University. Based on a multidisciplinary and interdisciplinary perspective it aims at responding to social challenges through a holistic approach involving a wide range of scientific fields such as Economics, Management, Science, Technology, Tourism, Heritage and Culture. Grounded on the production of advanced scientific knowledge, REMIT has a special focus on its application to the resolution of real issues and challenges, having as strategic orientations: - the understanding of local, national and international environment; - the development of activities oriented to professional practice, namely in the business world.

Resultados da pesquisa

A mostrar 1 - 4 de 4
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    The subjective well-being of Portuguese children in foster care, residential care and children living with their families: Challenges and implications for a child care system still focused on institutionalization
    2020-02 - Delgado, Paulo; Montserrat, Carme; Llosada-Gistau, Joan; Carvalho, João M. S.
    Most studies with children in out-of-home care highlight the problems and challenges associated with residential or foster care, and few have investigated the well-being of these children. The aim of this study is to compare the subjective well-being (SWB) of children hosted in institutions and in foster families with the well-being of children living with their families. We used a sample of 422 children, aged between 11 and 15, being 39 in foster care, 145 in residential care, and 238 living with their families in the general population. We measured SWB with the Personal Well-being Index-School Children (PWI-SC9) and we evaluated the impact of several variables in this index. Results indicate that children in residential care have a lower SWB in all variables compared to foster care and general populations groups. These outcomes should challenge children’s public policies to change from a dominant positive attitude toward institutionalisation to a more successful approach based on foster care families. This approach will provide the opportunity for children in out-of-home care to grow up in a family, and improve their SWB, which can probably ensure a better life trajectory.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    O bem-estar subjetivo de adolescentes em acolhimento familiar e acolhimento residencial em Portugal
    2019 - Delgado, Paulo; Correia, Maia Fátima; Carvalho, João M. S.
    O conceito de bem-estar subjetivo envolve várias dimensões da pessoa e relaciona-se com aquilo que cada pessoa pensa, avalia e sente sobre a sua própria vida (Silva, Matos & Diniz, 2010). Esta perceção pessoal pode serfeita a partir de uma avaliação cognitiva, que resulta de juízos relativos à satisfação com a vida, e de uma componente afetiva, correspondente às reações emocionais, que se associam ao conceito de felicidade (Galinha, 2008). Deste modo, o bem-estar subjetivo é uma componente essencial da qualidade e da satisfação com a vida (Casas, 2015).Vários estudos demonstram que, embora o bem-estar subjetivo seja um processo individual, existe uma correlação positiva entre bem-estar subjetivo e o contexto interpessoal, social e familiar (Lee e Yoo, 2015). A existência de uma rede social de apoio funciona como fator de proteção para os indivíduos, o que se torna especialmente significativo nas crianças em situações de vulnerabilidade social. A existência de interações sociais e afetivas mais amplas reforçam a capacidade para as crianças enfrentarem situações de vida adversas, como a institucionalização. Em Portugal, em 2017, havia 7.553 crianças acolhidas, das quais apenas 3% estavam em famílias de acolhimento. Além disso, deve-se notar que apenas 18 das 885 crianças acolhidas, com menos de 6 anos de idade, estavam em acolhimento familiar, representando apenas 2% desta faixa etária (Instituto da Segurança Social, 2018). Nos últimos dez anos, de 2008 a 2017, e apesar de uma redução de quase 25% no número total de crianças internadas em instituições de acolhimento, a institucionalização aumentou em termos relativos quando comparada com o acolhimento familiar.No que se refere à comparação entre o nível de bem-estar das crianças que vivem em acolhimento familiar com aquelas que vivem em acolhimento residencial, têm sido realizados recentemente estudos que demonstram que as primeiras percecionam um maior nível de bem-estar subjetivo num conjunto de domínios da sua vida, como educação, saúde, relações sociais, e ocupação do tempo livre (Delgado, Oliveira, Carvalho, Correia & Campos, 2019). As crianças em situação de acolhimento residencial poderão vivenciar situações de instabilidade, como a mudança de instituição e consequentemente de escola, alterações nas suas saídas com os amigos ou ao nível das suas atividades de tempo livre (Llosada-Gistau, Casas & Montserrat, 2017).
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Resource‐based view of city quality: Scales development and validation
    2019 - Costa, Ricardo V.; Marnoto, Sandra; Vieira, José Carvalho; Sousa, Célio A. A.; Carvalho, João M. S.
    As the urban world population grows steadily, cities have become the main habitat for human beings. Against this backdrop, city quality or the level of development of the city's habitat that ensures the satisfaction of objective and subjective human needs become a matter of growing interest and concern for academics, policy makers, and citizens. Building on a resource‐based view of city quality, the aim of this paper is twofold. First, it proposes and validates scales for six city sub‐habitats: political, economic, social, natural, artificial, and technological. Second, it tests a model and the underlying hypothesis about the ranking of those subhabitats and of the perceived controversy regarding decision making upon them. For those purposes, a survey of 768 city inhabitants was conducted in Portugal to measure city quality and their sub‐habitats. Both the predicted ranking of importance of the sub‐habitats and the perceived ranking of controversy were empirically validated. The results constitute a novel and important contribution to understand city quality and its sub‐habitats, whose conceptual power relies on hierarchized factors linked to citizens’ happiness and to the level of controversy of the solutions.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Family contact in foster care in Portugal: The views of children in foster care and other key actors
    2019 - Delgado, Paulo; Pinto, Vânia S.; Gilligan, Robbie; Carvalho, João M. S.
    This is a pilot study on the sensitive issue of how children and young people experience family contact in foster care, and the views of key adults in their lives on the same issue. There is a special focus on the children's experiences, opinions, and feelings. The study is a response to the relative scarcity of literature on family contact based on the experiences of children and adults in caring roles. This is a qualitative and exploratory study, with a sample of 10 children and young people in care in the district of Porto, aiming to identify key issues and areas for further examination. The results allow us to conclude that the possibility of maintaining contact is positively evaluated. However, perspectives on the relationships involved, and on the reactions to and difficulties associated with visits, revealed considerable disagreement among the actors. A possible set of implications drawn from the findings pointed out to the importance of developing a monitored cooperation that improves communication processes in order to take into account the children's and young people's views in the decision‐making process; and to develop more attentive and open working relationships with parents throughout the foster care placement.