Sobral, Sónia Rolland

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Sobral

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Sónia Rolland

Nome

Sónia Rolland Sobral

Biografia

Licenciada em Informática de Gestão, mestre em Engenharia Eletrotécnica e de Computadores, doutora em Tecnologias e Sistemas de Informação e possui o título de agregado em Ciências da Informação. Desde 1993 é docente da Universidade Portucalense (UPT), sendo atualmente professora associada com agregação. Lecionou em diversos cursos como Engenharia Informática e Engenharia e Gestão Industrial, em diversas instituições como Lodz University of Technology e a Universidade de Aveiro, e em diversos países como Angola e Cabo Verde. Participou em diferentes órgãos, tendo sido presidente do Conselho Pedagógico da UPT. Pertence à comissão de várias conferências internacionais e revistas científicas. É autora de uma centena de publicações, a sua maioria indexadas na SCOPUS e/ou WoS. É membro integrado no REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies, sendo atualmente coordenadora de um dos dois grupos de investigação (Transformação Digital e Inovação nas Organizações). Afiliação: REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies. DCT - Departamento de Ciência e Tecnologia.

Projetos de investigação

Unidades organizacionais

Organização
REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies
Centro de investigação que que tem como objetivo principal produzir e disseminar conhecimento teórico e aplicado que possibilite uma maior compreensão das dinâmicas e tendências económicas, empresariais, territoriais e tecnológicas do mundo contemporâneo e dos seus efeitos socioeconómicos. O REMIT adota uma perspetiva multidisciplinar que integra vários domínios científicos: Economia e Gestão; Ciências e Tecnologia; Turismo, Património e Cultura. Founded in 2017, REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies is a research unit of Portucalense University. Based on a multidisciplinary and interdisciplinary perspective it aims at responding to social challenges through a holistic approach involving a wide range of scientific fields such as Economics, Management, Science, Technology, Tourism, Heritage and Culture. Grounded on the production of advanced scientific knowledge, REMIT has a special focus on its application to the resolution of real issues and challenges, having as strategic orientations: - the understanding of local, national and international environment; - the development of activities oriented to professional practice, namely in the business world.

Resultados da pesquisa

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  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Two Decades of Research in e-Learning: A Deep Bibliometric Analysis
    2021 - Sobral, Sónia Rolland
    E-learning is the electronic version of distance learning: a planned teaching that presupposes a physical separation between the teacher and the student. The distance is either geographic or temporal, and communication can be asynchronous or synchronous, respectively. E-learning has been a target of high-quality research for the last two decades. The purpose of this paper is to analyze the scientific production on e-learning in journals indexed on Elsevier’s Scopus. The sample was composed by 25330 articles from 2000 to 2019. The results obtained by bibliometric analysis showed that rates publication continue to increase. A report was made on the journals, languages, authors, keywords, organizations and countries that publish in the field. This analysis was done for all articles as well as for the most cited articles. The bibliometric analysis was done for a total of 20 years, as well as for four 5-year periods. This article provides information from the past, but mostly clues about research on e-learning in the future
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    MOODLE: implementação da educação à distância nas escolas do distrito do Porto.
    2013 - Dias, Virgínia; Sobral, Sónia Rolland
    A integração do MOODLE no ensino é reconhecida como necessária e reflexo de uma sociedade cada vez mais informatizada e em mutação. A mudança implica capacidade de adaptação e a Escola, com modelos herdados do passado, teima em resistir. Este artigo surgiu em parte de uma preocupação com a possível perda de uma oportunidade da adoção massificada do uso do MOODLE nas escolas portuguesas nos processos do dia a dia por todos os que participam nela. Sem preocupações de generalização das conclusões, procedemos à apresentação e interpretação dos dados recolhidos, referentes a um estudo sobre a utilização do MOODLE em todas as escolas/agrupamentos, públicas e privadas, do distrito do Porto. O estudo focou-se na identificação do número de disciplinas e se estas contemplam especificamente acesso aos diretores de turma, órgão de gestão e encarregados de educação. A discussão dos resultados permite concluir que apesar de quase todas as escolas terem a plataforma instalada, nem todas alcançam a comunidade escolar, alunos, professores e encarregados de educação, de uma forma eficaz e generalizada.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Aprendizagem mista na resolução de exercícios de programação.
    2009 - Pimenta, Pedro Cravo; Sobral, Sónia Rolland
    O ensino introdutório de programação nos primeiros anos das Licenciaturas da área da Informática tem uma elevada taxa de reprovações. A aprendizagem mista aparece como uma possibilidade de solução para este grave problema de insucesso. Esta investigação, que usou a plataforma MOODLE, decorreu em dois anos lectivos sucessivos e teve como base a unidade curricular semestral de Algoritmia comum ao primeiro ano das Licenciaturas em Informática ministradas na Universidade Portucalense. No primeiro ano de investigação o uso do MOODLE estava acessível aos vinte e quatro alunos de uma das turmas práticas, sendo de noventa e dois o total de alunos inscritos. No segundo ano permitiu-se a inscrição na e-unidade curricular a todos os noventa e três alunos inscritos, tendo sido usada por setenta e cinco deles, e já se realizou no paradigma de Bolonha com a consequente mudança traduzida na nova aproximação ao ensino centrado no aluno e no desenvolvimento das suas competências. Retiraram se várias lições para alunos, docentes e instituições e concluiu se que a utilização da aprendizagem mista foi muito eficaz quer objectivamente em relação ao insucesso quer subjectivamente em relação ao nível de satisfação por parte dos alunos envolvidos.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Outra Verónica decide morrer
    2019-06-01 - Sobral, Sónia Rolland
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Relato de uma boa experiência e-learning no ensino superior
    2009 - Pimenta, Pedro Cravo; Sobral, Sónia Rolland
    O ensino introdutório de programação nos primeiros anos das licenciaturas de Informática têm uma elevada taxa de reprovações. A aprendizagem mista aparece como uma possibilidade de solução para este grave problema de insucesso. Relata-se a experiência que usou o MOODLE, em dois anos lectivos sucessivos e teve como base a unidade curricular semestral de algoritmia. No primeiro ano de investigação o uso do MOODLE estava acessível aos vinte e quatro alunos de uma das turmas práticas, sendo de noventa e dois o total de alunos inscritos. No segundo ano permitiu-se a inscrição na e-unidade curricular a todos os noventa e três alunos inscritos, tendo sido usada por setenta e cinco deles. Retiraram-se várias lições para alunos, docentes e instituições e concluiu-se que a utilização da aprendizagem mista foi muito eficaz quer objectivamente em relação ao insucesso quer subjectivamente em relação ao nível de satisfação por parte dos alunos.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Bachelor's and master's degrees integrated in Portugal in the area of computing: a global vision with emphasis on programming UCS and programming languages used
    2018 - Sobral, Sónia Rolland
    The creation and maintenance of courses (1st cycle and integration 1st and 2nd cycle) in computer science is of concern to those responsible. The area is in constant development and, despite the need for very specialized technicians and almost unemployment zero, it seems that it is not in the minds of most students who finish high school. This article describes how secondary education works in Portugal, as well as the entrance to the Portuguese higher education. With this study we were able to verify which courses have the most demand and, on the other hand, those that do not constantly fill all the vacancies. In this study we verified that in the year 2016-2017 the students who intend to join the upper insino had 122 courses: 106 Lic-1º cycle, 15 Integrated Masters and 1 Preparation. In other words, the choice was made from the Area of Technologies and returned links to information about 193 courses. We extract courses in which in its denomination it had the content comput * and informát *. We also added eight that seemed relevant to us as Management and Information Systems or information technologies. The basis of our study consists of a 122 courses of 66 different intuitions. We highlight the institutions of higher education (public and private), denomination of courses and type (1st cycle, integrated masters or preparation). From these courses we verify the proofs of access are (with view to numerous clausulus). The private Universities give little information: so we put them way out; for the rest: only 59 courses filled all the vacancies. We will study these 59 courses in more detail: institutions and different names. Of these, only 46 have course unity are available on-line. We have studied in detail the curricular units of the first two semesters. We extract the number of course unit and programming languages (which are) and study those course unity contents. Of the 46 courses we presented we extracted ten, the top 10. The choice of these and not others is related to the number of places being higher than the other courses, as well as the entry notes. From this 10 courses we will study course plans, as well as giving emphasis to course unity those who use programming languages: what programming languages, paradigms, and how many are used. In this way we get an overview of the curricula of computer courses in Portugal, namely what refers to paradigms and programming languages?
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    Model validation tools web X.0 in teaching and learning.
    2014 - Peixoto, Nuno; Sobral, Sónia Rolland
    It is important to adapt current teaching methods to the new information society and knowledge dominated by digital technologies. The so-called traditional teaching methods and teachers need to readjust to this new reality. This will necessarily be by the use of the Internet and web tools systematically manipulated by the new digital society students. With this article we intend to create a model based on validation parameters carefully selected by the authors in previous studies, which to judge the degree of functionality in the teaching- learning of the five most used web tools in Portugal. The model will allow in future research to assess the degree of functionality of web tools preferably used either by teachers or by students, enabling the use of these more efficient and profitable in the learning process of students.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    EU27 Higher Education Institutions and COVID-19
    2021-06-02 - Sobral, Sónia Rolland; Cardoso, Abílio; Jesus-Silva, Natacha; Moreira, Fernando
    COVID-19 forced higher education institutions to reinvent themselves. The (usually) face-to-face education has swapped to distance contingency education. This change brought about numerous challenges that impose adjustments in several dimensions, such as pedagogical strategies and the dependence on teaching platforms and computer systems—and, above all, the new relationship between the various actors (students, teachers, and management staff). All the sudden changes, combined with uncertainty concerning what was happening, created several strategies and options. This paper has the main purpose of analyzing the scientific production on higher education of EU27 academic institutions during the 2020 COVID-19 pandemic in journals indexed in Clarivate Analytics’ Web of Science and Elsevier’s Scopus. The sample is composed of 22 articles in total. The results show that the articles were published in 19 journals; their main focuses are Higher Education, COVID-19, and distance learning. In our database, we find several types of concerns, which shows that HEIs have a wide range of dimensions. We intend this article to be an instrument, not only to identify what was done in 2020, but to point out clues for the future.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    CS1 Student Grade Prediction: Unconscious Optimism vs Insecurity?
    2021 - Sobral, Sónia Rolland
    The difficulties of many students in introductory programming courses and the consequent failure and drop out make it necessary to look for motivation strategies for them to be successful. One of the strategies that is touted in the literature is self-assessment to compromise and motivate students. As we had doubts about the possibility of this strategy, we did an experiment and asked the students to predict the grades of the two tests and the two projects during a semester. Even knowing the correction grid and exercises that involve programming languages, which shows the result to the programmer, we found that the students' forecasts were not very accurate. In the first test we found that the worst students said they were going to get reasonable grades and much better than reality, while the best students thought they had worse grades than they actually had. The other moments of evaluation did not have as severe results, but forecasts continued to be inaccurate. We did tests by gender, by age, for being a freshman or not, for having taken a computer course in high school and for previous knowledge of programming languages: none of these variables proved to be as significant as the students' grades and their corresponding insecurity-fear or optimism-unconscious.
  • PublicaçãoAcesso Aberto
    To do or not to do previous homework in computer education
    2022-06 - Sobral, Sónia Rolland
    The first contact of freshmen students with computer thinking and programming languages is not an easy task. [...]