A Biblioteca Escolar como complemento ao ensino do Inglês no 1º Ciclo do Ensino Básico em um centro escolar do município de Seia.
Date
2015
Embargo
Authors
Coadvisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidade Portucalense
Language
Portuguese
Alternative Title
Abstract
Com este projeto pretendemos demonstrar a importância da biblioteca escolar na aprendizagem de
uma nova língua estrangeira, nomeadamente o inglês. O trabalho foi dividido em duas grandes
partes em que a pesquisa bibliográfica nos permitiu desenvolver os conteúdos fundamentais para a
nossa temática, nomeadamente relacionado com a biblioteca escolar, as atividades lúdico-
pedagógicas e o ensino do inglês no 1º CEB. Numa parte mais prática, valendo-nos da metodologia
de investigação-ação, elaboramos um conjunto de atividades lúdico-pedagógicas realizadas em
contexto de sala de aula e na biblioteca com alunos do 1º Ciclo do Ensino Básico, no Centro
Escolar de Seia. Para além das atividades analisámos a influência do papel do professor-
bibliotecário e professor de inglês para implementação desse género de atividades. Também foi
solicitado a opinião de vários intervenientes que foram importantes para o estudo. Com o projeto
conseguimos verificar a importância da biblioteca na aprendizagem de uma língua estrangeira no 1º
ciclo do ensino básico.
With this project we intend to demonstrate the importance of the school library in learning a new foreign language as English. This project was mostly divided into two major parts: the literature allowed us to develop the fundamental contents of our theme, in particular related to the school library, the playful activities and teaching English in the primary school. In a more practical part drawing upon the action research methodology, we developed a set of playful activities performed in the classroom context and in the library with primary school students in the primary school of Seia. In addition to the activities we examined the influence of the teacher-librarian's role and English teacher’s role for implementation about this kind of activities. It was also requested the opinion of several participants that were important to this study. With the project we can verify the importance of the library in learning a foreign language in the primary school.
With this project we intend to demonstrate the importance of the school library in learning a new foreign language as English. This project was mostly divided into two major parts: the literature allowed us to develop the fundamental contents of our theme, in particular related to the school library, the playful activities and teaching English in the primary school. In a more practical part drawing upon the action research methodology, we developed a set of playful activities performed in the classroom context and in the library with primary school students in the primary school of Seia. In addition to the activities we examined the influence of the teacher-librarian's role and English teacher’s role for implementation about this kind of activities. It was also requested the opinion of several participants that were important to this study. With the project we can verify the importance of the library in learning a foreign language in the primary school.
Keywords
Biblioteca escolar, Atividades lúdico-pedagógicas, Aprendizagem do inglês no 1ºCEB, Professor- bibliotecário, Professor inglês 1ºCEB, School library, Playful activities, Learning English in primary school, Teacher-librarian, English primary school teacher
Document Type
Master thesis
Publisher Version
Dataset
Citation
Duarte, H. C. B. (2015). A Biblioteca Escolar como complemento ao ensino do Inglês no 1º Ciclo do Ensino Básico em um centro escolar do município de Seia. (Dissertação de Mestrado), Universidade Portucalense, Portugal.
Identifiers
TID
201169533
Designation
Mestrado em Educação e Bibliotecas
Access Type
Open Access
Sponsorship
Orientação: Prof. Doutora Maria Cristina Vieira de Freitas.
Description
Dissertação de Mestrado em Educação e
Bibliotecas.