O Laboratório de Avaliação da Qualidade Educativa da Universidade de Aveiro: da sua caracterização à ilustração de estudos realizados sobre avaliação do impacte de cursos de Mestrado no desenvolvimento profissional de professores de ciências.
Date
2008
Embargo
Advisor
Coadvisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidade do Minho
Language
Portuguese
Alternative Title
Abstract
Este artigo tem uma dupla finalidade. Por um lado, dar a conhecer o trabalho que tem
sido realizado no Laboratório de Avaliação da Qualidade Educativa (Laqe) da Universidade de Aveiro (Portugal) do ponto de vista (a) do seu enquadramento institucional, (b) dos seus
principais objectivos, (c) dos referenciais teóricos que sustentam, transversalmente, os estudos aí realizados, (d) das suas áreas de investigação prioritárias e projectos e (e) da sua organização.
Por outro lado, ilustrar uma das suas áreas de investigação, área essa que se tem debruçado sobre a temática da Avaliação do Impacte dos Cursos de Mestrado no Desenvolvimento Profissional dos Professores de Ciências. Sobre esta área serão apresentados (a) os principais
objectivos dos estudos realizados, (b) o seu referencial teórico específico, (c) as abordagens metodológicas seguidas, (d) os principais resultados e (e) as implicações emergentes dos estudos para as práticas, neste caso, práticas de formação pós-graduada nas Instituições de
Ensino Superior. O papel desempenhado pelo recurso a abordagens avaliativas dos fenómenos educativos tendo em vista a promoção da sua qualidade é recursivamente considerado ao longo do artigo.
This paper has two main aims. The first is to disseminate the work which has been carried out in the Educational Quality Assessment Laboratory (Laqe) of the University of Aveiro (Portugal) in terms of its (a) institutional context, (b) main aims, (c) transversal theoretical frameworks of the studied in development, (d) main research areas and projects (e) organization. Secondly the paper attempts to illustrate one of the research areas of Laqe and which has been focused on the Impact Evaluation of Master Courses into Science Teachers Professional Development. With this respect we present (a) the main aims of the studies carried out, (b) their specific theoretical framework, (c) the methodological approaches used, (d) main results and (e) implications for practices of pos-graduation formation in Higher Education. The role played by assessment approaches to educational phenomena in order to improve their quality is discussed through the all paper.
This paper has two main aims. The first is to disseminate the work which has been carried out in the Educational Quality Assessment Laboratory (Laqe) of the University of Aveiro (Portugal) in terms of its (a) institutional context, (b) main aims, (c) transversal theoretical frameworks of the studied in development, (d) main research areas and projects (e) organization. Secondly the paper attempts to illustrate one of the research areas of Laqe and which has been focused on the Impact Evaluation of Master Courses into Science Teachers Professional Development. With this respect we present (a) the main aims of the studies carried out, (b) their specific theoretical framework, (c) the methodological approaches used, (d) main results and (e) implications for practices of pos-graduation formation in Higher Education. The role played by assessment approaches to educational phenomena in order to improve their quality is discussed through the all paper.
Keywords
Avaliação, Qualidade, Impacte, Formação Pós-Graduada (Mestrados), Ensino Superior, Evaluation, Quality, Impact, Master of Arts, Higher Education
Document Type
conferenceObject
Publisher Version
Dataset
Citation
Costa, N. et al. (2008). O Laboratório de Avaliação da Qualidade Educativa da Universidade de Aveiro: da sua caracterização à ilustração de estudos realizados sobre avaliação do impacte de cursos de Mestrado no desenvolvimento profissional de professores de ciências. In M. Alves, E. Machado, J. Fernandes, S. Correia (Org.), Atas do seminário de Avaliação: contributos da investigação para as práticas quotidianas de desenvolvimento curricular das escolas (pp. 325-343). Braga: CIEd, Universidade do Minho.
Identifiers
TID
Designation
Access Type
Open Access