Projeto de intervenção socioeducativa em contexto institucional e comunitário
Files
Date
2016-07-28
Embargo
Authors
Advisor
Coadvisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Language
Portuguese
Alternative Title
Abstract
O Educador Social na nossa sociedade figura como um agente de
mudança capaz de intervir com diversos públicos e contribuir para o
desenvolvimento comunitário.
Sendo este o caminho profissional por mim escolhido, a Ajudaris,
Instituição Particular de Solidariedade Social (IPSS) surgiu como local de
eleição para desenvolver o meu Estágio do Mestrado em Ciências de
Educação.
Várias foram as atividades desenvolvidas ao longo do ano de Estágio
que, além de visarem potenciar as minhas competências, enquanto futura
Mestre em Ciências da Educação, possibilitaram ir ao encontro das
necessidades formativas e sociais dos utentes da Instituição.
Neste sentido, o presente Relatório apresenta um capítulo inicial onde
procedo a uma caraterização da instituição acolhedora, focando a tipologia de
serviços que oferece à comunidade envolvente e os projetos que tem
fomentado para suprir necessidades de diversa natureza das famílias
economicamente mais carenciadas, potenciando o desenvolvimento e
sucesso académico das gerações mais jovens. Participando em vários desses
projetos e concretizando atividades de intervenção socioeducativa e apoio
psicossocial, sublinho a relevância do papel dos educadores sociais em ações
de desenvolvimento local e apoio às famílias vulnerabilizadas por processos de
pauperização ou rutura de formas tradicionais de coesão social.
Termino refletindo criticamente sobre o trajeto percorrido, em termos
curriculares, e projeção formativa das atividades desenvolvidas em
colaboração com a instituição.
The Social Educator in our society works as an agent of change able to intervene with various public and contribute to community development. This being the career path chosen by me in Ajudaris , a Private Institution of Social Solidarity (IPSS), has emerged as a location of choice to develop my Master 's Internship in Education Sciences. There were several activities throughout the internship year, that enhance my skills as future professional, working to provide the educational and social needs of the institution's users. In this sense, this Report presents an initial chapter where we proceed to a characterization of the host institution , focusing on the type of services it offers to the surrounding community and the projects that have fostered to the different needs of disadvantaged families, promoting social development and academic success of the younger generations. Participating in several of these projects and realizing socio-educational intervention activities, we emphasize the important role of social educators in local development and support to disadvantaged families due to pauperization processes or disruption of traditional forms of social cohesion. We conclude reflecting critically about our learning process, in curricular terms and evaluating the projection of our activities developed in collaboration with the institution team.
The Social Educator in our society works as an agent of change able to intervene with various public and contribute to community development. This being the career path chosen by me in Ajudaris , a Private Institution of Social Solidarity (IPSS), has emerged as a location of choice to develop my Master 's Internship in Education Sciences. There were several activities throughout the internship year, that enhance my skills as future professional, working to provide the educational and social needs of the institution's users. In this sense, this Report presents an initial chapter where we proceed to a characterization of the host institution , focusing on the type of services it offers to the surrounding community and the projects that have fostered to the different needs of disadvantaged families, promoting social development and academic success of the younger generations. Participating in several of these projects and realizing socio-educational intervention activities, we emphasize the important role of social educators in local development and support to disadvantaged families due to pauperization processes or disruption of traditional forms of social cohesion. We conclude reflecting critically about our learning process, in curricular terms and evaluating the projection of our activities developed in collaboration with the institution team.
Keywords
Educação social, Famílias carenciadas, Desenvolvimento comunitário, Educação parental, Intervenção psicossocial, Social education, Disadvantaged families, Community development, Parental education, Social intervention
Document Type
Master thesis
Publisher Version
Dataset
Citation
Moreira, R. P. S. (2016). Projeto de intervenção socioeducativa em contexto institucional e comunitário. (Dissertação de Mestrado), Universidade Portucalense, Portugal. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/1595.
Identifiers
TID
201220113
Designation
Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação
Access Type
Restricted Access