Programa de resolução de problemas no ensino secundário: PRPES

Date

2017

Embargo

Advisor

Coadvisor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidade da Coruña
Language
Portuguese

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Alternative Title

Problem solving program in secondary education: Prpes

Abstract

Concretiza-se neste trabalho a fundamentação e a apresentação do Programa de Resolução de Problemas no Ensino Secundário, PRPES, desenvolvido no ano letivo 2016/2017 e aplicado em escolas portuguesas. O PRPES tem como objetivos: criar dinâmicas de trabalho colaborativo; promover a troca de experiências; estabelecer relações interpessoais e realizar atividades práticas recorrendo a estratégias de raciocínio abstrato, raciocínio numérico, raciocínio verbal, raciocínio mecânico e raciocínio espacial, regulação da cognição e conhecimento da cognição.
In this work, the fundamentals and presentation of the Problem Resolution Program in Secondary Education, PRPES, developed in the academic year 2016/2017 and applied in Portuguese schools. PRPES aims to: create collaborative work dynamics; promote the exchange of experiences; establish interpersonal relationships and perform practical activities using strategies of abstract reasoning, numerical reasoning, verbal reasoning, mechanical reasoning and spatial reasoning, Regulation of cognition and knowledge of cognition.

Keywords

Problemas, Resolução de problemas, Raciocínio, Metacognição, Problems, Problem solving, Reasoning, Metacognition

Document Type

Journal article

Publisher Version

10.17979/reipe.2017.0.02.2625

Dataset

Citation

Quintela, B., Almeida, A., & Costa-Lobo, C. (2017). Programa de resolução de problemas no ensino secundário: PRPES. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, extr.(02), 052-056. doi: 10.17979/reipe.2017.0.02.2625. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/2065

TID

Designation

Access Type

Open Access

Sponsorship

Description