O impacto do marketing interno na satisfação e felicidade dos colaboradores. Estudo do caso da Santa Casa da Misericórdia de Vila Verde
Date
2025-09-10
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Coadvisor
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Language
Portuguese
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Abstract
O contexto atual das organizações caracteriza-se por um ambiente dinâmico,
competitivo, inovador e altamente volátil, tornando o marketing interno e a satisfação e
felicidade no trabalho variáveis nucleares e com impactos significativos nas
organizações. Assim, este estudo tem por objetivo avaliar em que medida o
desenvolvimento e implementação de uma estratégia de marketing interno influencia a
satisfação e a felicidade dos colaboradores. Tendo, para a execução do estudo, sido
escolhido o contexto da Santa Casa da Misericórdia de Vila Verde, recorreu-se a uma
metodologia de investigação quantitativa, tendo sido recolhidos dados através de um
inquérito no âmbito e procedido ao seu tratamento em SPSS.
Pela análise dos resultados, é possível concluir que, no âmbito do caso estudado,
existe uma relação positiva entre as políticas de marketing interno e a satisfação e
felicidade dos colaboradores. Pode-se também afirmar que não existe uma validação
positiva das políticas de marketing interno levadas a cabo na Misericórdia de Vila
Verde, merecendo também destaque que a satisfação e felicidade dos colaboradores
é positiva. Verificaram-se também diferenças significativas entre os construtos das
médias do marketing interno e os construtos das médias da satisfação e felicidade dos
colaboradores. Em termos de correlação das variáveis, os construtos do marketing
interno – visão, desenvolvimento, recompensas, empowerment e comunicação interna
– apresentam um impacto positivo baixo, nos colegas de trabalho. Todas as restantes
correlações entre variáveis, tanto do marketing interno como da satisfação e felicidade
do colaborador, apresentam impactos positivos médios e altos, junto dos
colaboradores da Misericórdia de Vila Verde.
Neste contexto, os principais contributos da investigação sugerem que existe uma
validação positiva da satisfação, motivação e da felicidade dos colaboradores, não
existindo uma validação positiva das políticas de marketing interno.
The current scenario of organizations relies in a dynamic, competitive, innovative, and highly volatile environment, making internal marketing, job satisfaction, and happiness game-changing variables on institutions. In the scope of this study, we will analyse the impact of internal marketing on job satisfaction and happiness among employees of the Santa Casa da Misericórdia de Vila Verde. We aim to contribute for the improvement of its existing model and to pursue advancements on the scientific knowledge in this field. We employed a quantitative research methodology, harnessing data from a survey, later being processed using SPSS. After examining results, we concluded a strong positive relationship between internal marketing policies and job satisfaction and happiness of employees at the Santa Casa da Misericórdia de Vila Verde. On the other hand, we could notice a negative validation of implemented internal marketing policies. Moreover, major differences between constructs of internal marketing averages and constructs of employee satisfaction and happiness averages were observed. Regarding variable correlation, we found that only constructs of internal marketing such as vision, development, rewarding, empowerment, and internal communication had low positive impact on staff associates, as all the remaining, both internal marketing and employee satisfaction and happiness, exhibited medium and high positive impacts among the employees of the Santa Casa da Misericórdia de Vila Verde. In this context, the main contributions of the research suggest that there is a positive validation of employee satisfaction, motivation and happiness, and there is no positive validation of internal marketing policies.
The current scenario of organizations relies in a dynamic, competitive, innovative, and highly volatile environment, making internal marketing, job satisfaction, and happiness game-changing variables on institutions. In the scope of this study, we will analyse the impact of internal marketing on job satisfaction and happiness among employees of the Santa Casa da Misericórdia de Vila Verde. We aim to contribute for the improvement of its existing model and to pursue advancements on the scientific knowledge in this field. We employed a quantitative research methodology, harnessing data from a survey, later being processed using SPSS. After examining results, we concluded a strong positive relationship between internal marketing policies and job satisfaction and happiness of employees at the Santa Casa da Misericórdia de Vila Verde. On the other hand, we could notice a negative validation of implemented internal marketing policies. Moreover, major differences between constructs of internal marketing averages and constructs of employee satisfaction and happiness averages were observed. Regarding variable correlation, we found that only constructs of internal marketing such as vision, development, rewarding, empowerment, and internal communication had low positive impact on staff associates, as all the remaining, both internal marketing and employee satisfaction and happiness, exhibited medium and high positive impacts among the employees of the Santa Casa da Misericórdia de Vila Verde. In this context, the main contributions of the research suggest that there is a positive validation of employee satisfaction, motivation and happiness, and there is no positive validation of internal marketing policies.
Keywords
Marketing interno, Satisfação do colaborador, Felicidade no trabalho, Motivação, Visão, Desenvolvimento, Recompensas, Empowerment, Comunicação interna
Document Type
Doctoral thesis
Publisher Version
Dataset
Citation
Silva, D. P. P. (2025). O impacto do marketing interno na satisfação e felicidade dos colaboradores. Estudo do caso da Santa Casa da Misericórdia de Vila Verde [Tese de Douto em Ciências Empresariais, Universidade Portucalense]. Repositório Institucional UPT. http://hdl.handle.net/11328/6648
Identifiers
TID
Designation
Doutoramento em Ciências Empresariais
Access Type
Restricted Access