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Item Acesso Aberto Financialization, corporate governance and employee pay: A firm level analysis(Universidade do Minho. Núcleo de Investigação em Políticas Económicas (NIPE), 2019) Carvalho, Margarita; Cerejeira, JoãoThis study explores the link between financialization and employee wages. Using a panel of European banks from Bankscope we test whether banks use leverage strategically in order to refrain wage increases, focusing on the strategic use of banks’ capital structure as a disciplinary mechanism. The results indicate the existence of a negative and significant effect of leverage on average employee wages. In addition, considering that the effects of leverage could depend on individual bank risk, we extend our analysis to distressed banks, using the z-score as a measure to distinguish banks that are more prone to bankruptcy. We also observe that leverage is statistically significant when relating to average wages; however the impact does not differ in magnitude in comparison to non-distressed banks.Item Acesso Aberto Mergers and acquisitions and wage effects in the Portuguese banking sector(Universidade do Minho. Núcleo de Investigação em Políticas Económicas (NIPE), 2019) Carvalho, Margarita; Cerejeira, JoãoThis study examines the impacts of mergers and acquisitions (hereafter M&A) on wages of workers for the period 1993-2007. The results suggest a positive effect of M&A on wages; however, for workers that have participated in M&A in an acquired bank, it seems that M&A has a detrimental impact reflected by a reduction of the positive effect. We have also observed that the effects of acquisitions differ over time indicating that time dimension is an important element to consider, as the positive effect is not so manifest in the second year after the M&A; moreover we observe that the positive effect decreases even more in the third year after the M&A. The research also tries to assess if the effects differ according to the M&A type and the worker qualification level. Empirical results show that for highly qualified workers, M&A seems to be positive for wages. M&A may also produce different effects on employees’ wages according to the type of operation. Domestic acquisitions tend to have a positive effect on wages, but when analysing the impact on workers of foreign acquisitions, the results show a negative effect.Item Acesso Aberto Level leverage decisions and manager characteristics(Universidade do Minho. Núcleo de Investigação em Políticas Económicas (NIPE), 2019) Carvalho, Margarita; Cerejeira, JoãoThis study assess how manager’s characteristics may influence leverage decisions. Using data from European banks, the results show that younger managers are risk-prone and less conservative in leverage decisions. Moreover, it is observed that for higher levels of leverage more experienced managers tend to increase leverage. This is also true for managers with a longer tenure as they may bring their personal preferences towards risk and in this sense they will be more able to increase leverage. However, this effect differs according to the level of leverage at the manager’s appointment date. The inclusion of the decision horizon seems to validate the idea that a short-term managerial horizon enhances the self-interested behaviour of the manager and this may be reflected on capital structure decisions.Item Acesso Aberto O lar da Santa Casa de Misericórdia de Vale de Cambra: Estudo de caso(Universidade Portucalense, 2007) Carvalho, João M. S.Neste trabalho apresenta-se um estudo de caso do Lar da Santa Casa da Misericórdia de Vale de Cambra, onde se procura avaliar os factores considerados mais importantes, para explicar a difícil situação financeira e organizacional existente. Os conceitos organizacionais estudados são os de formalização e centralização da estrutura, os de empenhamento e espírito de corpo do pessoal, e os de aprendizagem organizacional, orientação de mercado, outras orientações estratégicas, planeamento estratégico e eficácia do desempenho. Assim, através de entrevistas, aplicação de escalas, análise documental e visitas ao local, conseguiu-se reunir um conjunto de elementos caracterizadores da situação actual, permitindo listar os problemas fundamentais, para os quais são apontadas as soluções julgadas mais ajustadas.Item Acesso Aberto Sistemas robóticos para aprendizagem.(2014-04-15) Pereira, TiagoAtualmente existe já alguma investigação centrada no apoio de Tecnologias da Comunicação e Informação, combinada com blended-Learning e e-Learning, no campo do ensino. Estas abordagens não são temas novos, e quando utilizadas corretamente têm-se mostrado como bastante úteis. No entanto, num mundo em contínuo e rápido desenvolvimento, estas abordagens rapidamente se tornarão obsoletas, tendo em conta as palestras de Sir Ken Robinon, onde este apresenta a necessidade dos métodos de ensino acompanharem a evolução tecnológica. Presentemente existe muita atenção à volta de competições que vão de robots-futebolistas até robots de equipas de salvamento, os mais jovens começam a ficar atraídos com estes sistemas. Existe igualmente a vantagem de ser possível baixar custos de educação ou possibilitar ensinar com apoio de robots (r-Learning) em países subdesenvolvidos, onde os altos custos de deslocação e alojamento podem fazer com que as crianças não tenham acesso a educação académica. Projetos como OLPC XO-1 e Raspberry-Pi têm provado sucesso na educação com uma vertente mais tecnológica, principalmente devido ao seu baixo custo e capacidade para cativar, no entanto são principalmente vocacionados para a vertente tecnológica. De forma a iniciar a preparação para uma nova abordagem educativa com sucesso, como o r-Learning, vertentes não-tecnológicas deverão começar a ser estudadas. Alguns projetos foram já iniciados, como um assistente ao ensino de aulas de música numa escola básica, ou até mesmo um docente iraniano que desenvolveu um robot para estimular as crianças a aprender as preces diárias. No entanto estes projetos são ainda poucos, sendo que este artigo tentará estudar mais a fundo dados e novos projetos no campo do r-Learning.